ΠτΔ στον «Φ»: Να τοποθετηθεί ο Ακιντζί για Πλαίσιο Γκουτέρες

Print Friendly, PDF & Email

28.5.2018

ΠτΔ στον «Φ»: Να τοποθετηθεί ο Ακιντζί για Πλαίσιο Γκουτέρες

ΠτΔ: Αναμένουμε προτάσεις, όχι μόνο κριτική

Φρένο στην αντιπαράθεση που ξέσπασε στους τομείς της Υγείας και της Παιδείας με αφορμή τον τραγικό θάνατο του 10χρονου αγοριού βάζει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. Επενδύει στον διάλογο που άρχισε για μέτρα που θα αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που παραδέχεται ότι υπάρχουν.

Στη συνέντευξή του στον «Φ», ο Πρόεδρος υπεραμύνεται των Υπουργών του, απορρίπτει την όποια σκέψη για αναδομήσεις και κάνει λόγο για υπερβολική κριτική. Τοποθετείται στο θέμα του Συνεργατισμού, για να τονίσει ότι η προσωπική του παρέμβαση αποσκοπούσε στη διασφάλιση ότι κάποιοι θα χρησιμοποιούσαν την αναγκαιότητα για συμφωνία με επενδυτικά κεφάλαια για να κερδοσκοπήσουν σε βάρος του Συνεργατισμού και της Κυπριακής Πολιτείας. Είναι απόλυτος ότι αυτά που πληρώνει σήμερα ο Συνεργατισμός τα δημιούργησαν άλλοι με παραχωρήσεις δανείων χωρίς διασφαλίσεις.  

Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι ούτε λίγο, ούτε πολύ, κρύψατε το πρόβλημα με τον Συνεργατισμό για να κερδίσετε τις εκλογές. Και το συνδέουν με το ότι ο Χάρης Γεωργιάδης ήθελε να αποχωρήσει από τη θέση του Υπουργού Οικονομικών, προκειμένου να μην φορτωθεί το κλείσιμο μιας τράπεζας. Οι πληροφορίες σας φέρουν να κάνατε παρέμβαση στα του Συνεργατισμού. Τι γίνεται; 

 Πρώτον, ουδέποτε διανοηθήκαμε να κρύψουμε οτιδήποτε αφορούσε τον Συνεργατισμό. Ούτε και παραλείψαμε να πράξουμε ό,τι έπρεπε, βελτιώνοντας σημαντικά την κατάστασή του. Είναι καλά γνωστό τι έγινε το 2013 και δεν ήταν δική μας επιλογή να πάρει τη θέση του συνεργατικού κινήματος μια κρατική τράπεζα. Ήταν επίσης πολύ καλά γνωστό, από το 2013, ότι στη συνέχεια θα ερχόταν η ώρα που θα έπρεπε να εξευρεθούν ιδιώτες επενδυτές και να τερματισθεί το καθεστώς που μετέτρεψε τότε τον Συνεργατισμό σε κρατική τράπεζα. Αυτό που κάποιοι αγνοούν είναι ότι τα προβλήματα της Συνεργατικής και η ανάγκη να παρέμβει το κράτος για να τη σώσει με ένα κεφάλαιο ύψους €1,7 δισ. οφείλονται στη διαχείριση από κάποιους άλλους που έγινε πριν το 2013. Όταν έρθει η ώρα θα μιλήσουμε για το πώς δίνονταν τα δάνεια, πώς διαχειρίστηκαν την περιουσία του Συνεργατισμού και τις καταθέσεις του απλού λαού, ποιοι και κάτω από ποιους όρους έπαιρναν σωρεία δανείων. Αυτά είναι που πληρώνει σήμερα ο Συνεργατισμός. Δεν αποκρύψαμε τίποτε, αντίθετα προσπαθήσαμε να αποτρέψουμε τους ψιθύρους που και πρόσφατα οδήγησαν σε εκροές καταθέσεων €2-2,5 δισ. Πήραμε μέτρα για να καθησυχάσουμε τον κόσμο απέναντι σε μια ρητορική κάποιων περί κινδύνου και συνεπώς αυτό το οποίο συνέβη μετά τις εκλογές ήταν η παρέμβαση του εποπτικού μηχανισμού της ΕΕ λόγω του ύψους των μη εξυπηρετουμένων δανείων. Αυτά τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια δεν δημιουργήθηκαν την πενταετία που αναλάβαμε τη διαχείριση. Εκείνο το οποίο κάναμε κατά την πενταετία ήταν να εκσυγχρονίσουμε την ΣΚΤ έτσι ώστε να μπορεί να σταθεί σαν τράπεζα και όχι σαν προσωπικό μαγαζί των οποιωνδήποτε ή σαν ιδιωτικός ή και κομματικός οργανισμός, που διέθετε δάνεια χωρίς διασφαλίσεις.

Η προσωπική σας παρέμβαση σε τι αποσκοπούσε;  

Όταν θέλεις να είσαι υπεύθυνος ηγέτης, οφείλεις να ενδιαφέρεσαι, να παρακολουθείς και εκεί και όπου πρέπει να παρέμβεις για να διασώσεις ή να διασφαλίσεις τα καλώς νοούμενα του κυπριακού λαού, το πράττεις. Δεν παρενέβηκα με την έννοια του να αναμιχθώ και να επηρεάσω αποφάσεις, αλλά με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, αφού ως γνωστό η ΣΚΤ λειτουργεί με κρατικά κεφάλαια και πρέπει να υπερασπίσουμε όσο είναι δυνατόν αυτή την επένδυση του φορολογούμενου. Θέλησα να διασφαλίσω ότι κάποιοι δεν θα χρησιμοποιούσαν την αναγκαιότητα να γίνει μια συμφωνία για τη συμμετοχή επενδυτικών κεφαλαίων προκειμένου να κερδοσκοπήσουν εις βάρος του Συνεργατισμού, του κράτους ή γενικότερα του κυπριακού λαού.

Όσον αφορά στο δια ταύτα. Είμαστε κοντά σε λύση;

Ευρίσκεται σε διαδικασία η όλη προσπάθεια, συνεπώς δεν μπορεί κανένας να προβαίνει σε εκτιμήσεις ή αποκαλύψεις. Νομίζω είμαστε στη σωστή κατεύθυνση…

Μιλήσατε για ευθύνες προ της δικής σας διακυβέρνησης. Ευθύνες της πενταετίας υπάρχουν σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του Συνεργατισμού; 

Επαναλαμβάνω ότι τα προβλήματα του Συνεργατισμού, οι κεφαλαιουχικές ανάγκες δεν προέκυψαν από δάνεια που δόθηκαν στη διάρκεια της δικής μας διακυβέρνησης. Τα προβλήματα προέρχονται από μια πολυετή κατάσταση όπου υπήρχε αθρόα δανειοδότηση χωρίς πραγματικά και στερεά τραπεζικά κριτήρια. Δίνονταν δεξιά και αριστερά δάνεια χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ούτε η απόδοσή τους ούτε και η δυνατότητα αποπληρωμής. Με μόνο κριτήριο πολύ συχνά υπερεκτιμημένες ή και κακές εξασφαλίσεις ή και χωρίς καθόλου εξασφαλίσεις. Αυτά που πληρώνει σήμερα ο Συνεργατισμός είναι εκείνα που δημιούργησαν κάποιοι άλλοι και μένω μέχρι εδώ.

Βοούν πολλά θέματα όσον αφορά την εσωτερική διακυβέρνηση. Σας καταλογίζουν ότι ήσασταν απών όλο αυτό το διάστημα και ότι αφήσατε την Κυβέρνηση στον αυτόματο πιλότο. Δεν κάνετε παρεμβάσεις, παρά συνεχίζετε μια διαχείριση στο προεκλογικό μοτίβο. Τι απαντάτε;

Πρόεδρος δεν θεωρώ ότι θα πρέπει να εμπλέκεται με το πρώτο πρόβλημα που θα παρουσιαστεί ωσάν να μην έχει Υπουργούς, ή ωσάν να μην υπάρχει μία συλλογική αντιμετώπιση του θέματος. Ο Πρόεδρος παρεμβαίνει εκεί και όπου κρίνει ότι εξαντλήθηκαν τα περιθώρια, έτσι ώστε να μπορεί να είναι και αποτελεσματικός στην εξεύρεση λύσης. Όχι μόνο δεν αδιαφορώ, αλλά κάθε μέρα ενημερώνομαι από τους Υπουργούς για τα όποια προβλήματα αναφύονται. Δίδονται οδηγίες και εκεί και όπου πρέπει παρεμβαίνω. Κατηγορούμουν ότι δεν παρενέβαινα. Έκανα μία παρέμβαση αυστηρή προς τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Όχι γιατί δεν σέβομαι τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Όχι γιατί διεκδικούσαν οτιδήποτε τα οποία αφορούσαν στα συμφέροντα των μελών τους. Αλλά γιατί θεώρησα ότι οι ενέργειες του συνδικαλιστικού κινήματος παρέβλαπταν και το ίδιο το συνδικαλιστικό κίνημα και έδειχναν να έχουν σκοπό να αποτρέψουν την αναζήτηση τυχόν ευθυνών για ένα τραγικό γεγονός. Την ίδια ώρα θεωρώ ότι οι ενέργειές τους γίνονταν κατά τρόπο που μπορούσε να επηρεάσουν τις έρευνες για ενδεχόμενες ευθύνες. Θέλω να πω κάτι ακόμη: Ορθώς διενεργήθηκε η έρευνα. Αλίμονο εάν δεν προχωρούσαμε σε διερεύνηση. Να αναφέρω απλώς ότι και οι καλύτεροι δικηγόροι και οι καλύτεροι γιατροί ασφαλίζονται για τυχόν λάθη κατά την εκτέλεση του λειτουργήματός τους. Συνεπώς, τα ανθρώπινα λάθη είναι κάτι που μπορεί πάντα να συμβεί.

Δεν ποινικοποιείται η ιατρική επειδή θα γίνει κάποια τέτοια έρευνα, όπως προβλήθηκε ο ισχυρισμός. Όμως δεν θέλω να δώσω έκταση σε αυτό. Αντίθετα, ο ίδιος κατ’ επανάληψη επαίνεσα τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, κάτι το οποίο επαναλαμβάνω και τώρα για την υπεύθυνη στάση που τήρησαν από το 2013 μέχρι που να επανέλθουμε σε ρυθμούς βιώσιμης ανάπτυξης. Επαναλαμβάνω τον σεβασμό μου προς το συνδικαλιστικό κίνημα. Την ίδια ώρα όμως θέλω να πω ότι υπάρχουν γραμμές που πρέπει να τηρούνται και πλαίσια μέσα στα οποία πρέπει να κινούνται. Το να διεκδικείς δικαιώματα για τα μέλη σου, δεν είναι απλά σεβαστό, αλλά είναι και ο ρόλος των συνδικαλιστικών φορέων. Αλλά το να προσπαθείς να αποτρέψεις έρευνα για τυχόν ευθύνες, είναι λάθος. Ας μείνουμε μέχρι εδώ. Η ουσία είναι ότι από τη στάση τόσο της ΠΑΣΥΚΙ, όσο και της ΠΟΕΔ φαίνεται ότι χαμηλώνουν οι τόνοι. Αντιλαμβάνονται ότι υπήρξε υπερβολή στις αντιδράσεις, αλλά τώρα μπαίνουμε σε έναν διάλογο που είναι ότι ορθότερο πρέπει να επιδιώκει και η συνδικαλιστική πλευρά και η Κυβέρνηση.

Ενώ είπατε πως δεν θα υποκύψετε στους συνδικαλιστές, δεχθήκατε τον όρο τους, να μην είναι παρούσα η γενική διευθύντρια του Υπουργείου Υγείας στις συναντήσεις που γίνονται στον διάλογο που έχει αρχίσει με το Υπουργείο…

Όχι, άλλα είναι τα γεγονότα. Όπως ενημερώνομαι ο υπουργός θα έχει τακτική ανά δεκαπενθήμερο συνάντηση με τη συνδικαλιστική πλευρά, όπως ήδη καθιέρωσε συναντήσεις και με όλους τους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς. Σε αυτή την πρώτη συνάντηση δεν χρειαζόταν η παρουσία της γενικής διευθύντριας, πέραν του ότι και η ίδια ζήτησε να μη συμμετάσχει για να ηρεμήσουν τα πνεύματα. Στη συνέχεια οι επαφές και ο διάλογος θα γίνονται κανονικά, χωρίς τέτοιους όρους. Αντιλαμβάνομαι ότι το όλο θέμα πρέπει να θεωρείται λήξαν.

Εγωισμοί ή δογματισμοί δεν επιτρέπονται στον τομέα της Υγείας

– Αυτό είναι η μία πτυχή του θέματος. Η άλλη πτυχή αφορά στην ανησυχία του κόσμου σε σχέση με την κατάσταση στα δημόσια νοσηλευτήρια και τα διάφορα προβλήματα στην Παιδεία…

Θα ξεκινήσω πρώτα από το θέμα της Υγείας. Το ότι έχουν προβλήματα τα δημόσια νοσηλευτήρια, αποτελεί γεγονός. Το ότι χρειάζεται μια ριζική αναβάθμιση είναι καλά γνωστό. Αλλά γι’ αυτό ακριβώς προχωρήσαμε και θέλω να σας υπενθυμίσω μια βασική διάσταση, τι έχει κάνει η Κυβέρνησή μας για το ΓεΣΥ. Προέταξα από την προηγούμενη πενταετία τον διάλογο και τη συναίνεση προκειμένου επιτέλους να εφαρμοστεί το σχέδιο που βρισκόταν στα χαρτιά από το 2001. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι παρά τη θέση μου, που ήταν γνωστή και πριν και μετά τις εκλογές του 2013, υπέρ του πολυασφαλιστικού συστήματος, το οποίο έκρινα ότι θα αντιμετώπιζε καλύτερα τις αδυναμίες και τις προκλήσεις, όταν χρειάστηκε και προκειμένου να εφαρμοστεί επιτέλους το ΓεΣΥ, υποχώρησα, αναθεώρησα.

Είπα ότι θεωρώ απαράδεκτο να μην έχουμε ένα γενικό σχέδιο υγείας και γι’ αυτό κάλεσα τους πολιτικούς αρχηγούς σε δυο συναντήσεις τότε και αφού διαπίστωσα ότι τα υπόλοιπα κόμματα πλην του ΔΗΣΥ υιοθετούσαν το μοντέλο που είχε υιοθετηθεί το 2001 και το μονοασφαλιστικό, αναθεώρησα και είπα ότι θα πρέπει να το εφαρμόσουμε. Εγωισμοί ή δογματισμοί δεν επιτρέπονται. Είπα ότι παρά τη διαφωνία μου συντάσσομαι μαζί σας και από την ώρα που πέρασαν οι νομοθεσίες, εργαζόμαστε συστηματικά και αποφασιστικά για την υλοποίηση του ΓεΣΥ. Δεύτερο, η στελέχωση των νοσοκομείων. Πώς είναι δυνατόν να είναι χειρότερη σήμερα η κατάσταση με περισσότερους γιατρούς από ό,τι το 2012; Το 2012 οι εγκεκριμένοι γιατροί στον Προϋπολογισμό ήταν 739, ενώ σήμερα είναι 826. Τα τελευταία δυο χρόνια αυξήθηκε το ανώτατο όριο κατά 50 γιατρούς, όπως ακριβώς συμφωνήθηκε και με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις στην πορεία για την αυτονόμηση. Οι νοσηλευτές το 2012 ήταν 3.364, ενώ σήμερα είναι 3.473. Το 2016 στάληκαν στον ιδιωτικό τομέα και εξυπηρετήθηκαν 11.239 ασθενείς, το 2017 22.028 ασθενείς και για την περίοδο από την 1η Μαΐου 2018 μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2019 θα εξυπηρετηθούν στον ιδιωτικό τομέα άλλοι 37.217 ασθενείς. Έτσι αποσυμφορούμε τις λίστες αναμονής και την ταλαιπωρία του κόσμου. Την ίδια ώρα έχουμε επιτύχει συμφωνία με τις συντεχνίες των γιατρών και των νοσηλευτών για υπερωριακή απασχόληση έτσι ώστε να επεκταθούν κι οι ώρες λειτουργίας των δημόσιων νοσηλευτηρίων. Έχουν γίνει πάρα πολλά.   

Δεν είναι αποδεχτή η μετατόπιση του ζητήματος

-Και η Παιδεία νοσεί…

Επισυνέβη ένα τραγικό γεγονός και δημιουργήθηκε ολόκληρος σάλος για ανασφάλεια. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν προβλήματα. Δεν μπορείς όμως κρίνοντας από ένα περιστατικό, που ήταν βέβαια τραγικό και μας συγκλόνισε, αλλά ήταν ένα ατύχημα, να καταλήγεις ότι υπάρχει γενική ανασφάλεια ή ότι προκύπτει θέμα έλλειψης κτιριακών ή άλλων εγκαταστάσεων και να μεγιστοποιείς το θέμα. Η προσπάθεια είναι συνεχής έτσι ώστε εκεί που υπάρχουν αδυναμίες και προβλήματα να αντιμετωπιστούν. Η βούληση και η αποφασιστικότητα υπάρχουν και αυτό θα γίνει.

Γενικότερα όμως μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι τώρα νοσεί η παιδεία όταν έχουμε μόλις εκσυγχρονίσει τα αναλυτικά προγράμματα και έχουμε μαζί με τη Βουλή δώσει στα σχολεία νέους κανονισμούς; Πώς μπορεί να βγαίνει τέτοιο συμπέρασμα όταν τώρα επιτέλους αντικαταστήσαμε τον παλαιό τύπο λυκείου με τα τόσα κατά γενική ομολογία προβλήματα, με το νέο λύκειο επιλογής κατευθύνσεων, που αξιοποιεί καλύτερα και επικεντρώνει τις προσπάθειες και των μαθητών και των εκπαιδευτικών; Οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση αυξήθηκαν από 15,4% του προϋπολογισμού το 2012, σε 17,1% το 2016. Και η μεγαλύτερη βελτίωση που θα φέρνει συνεχώς καλύτερα αποτελέσματα, η αξιοκρατική επιλογή των εκπαιδευτικών, με τα πρώτα αποτελέσματα εξετάσεων μας έδειξε ότι τώρα θα δίνεται η δυνατότητα και σε νέους προσοντούχους εκπαιδευτικούς να βρίσκουν θέση στην έδρα. Θέλω να υπογραμμίσω ότι και αυτή η μεταρρύθμιση έγινε μέσα από πνεύμα συνεργασίας και συναίνεσης. Για να έχουμε τη συναίνεση και της συνδικαλιστικής πλευράς και άλλων πολιτικών δυνάμεων, αντί μιας μεταβατικής περιόδου μέχρι το 2022-23 πήγαμε μέχρι το 2027. Διότι πιστεύουμε στη συνεργασία και ότι οι μεγάλες αλλαγές τις οποίες χρειάζεται η χώρα μας είναι καλύτερα να έχουν όσο το δυνατό ευρύτερη υποστήριξη. 

Θεωρείτε δηλαδή ότι όλα αυτά έχουν διορθώσει τα πράγματα στη δημόσια εκπαίδευση;  

Όχι βέβαια, η μεταρρύθμιση συνεχίζεται. Ακολουθούν ο διαχωρισμός των εξετάσεων απόλυσης και εκείνων για την εισδοχή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η αναπροσαρμογή με μείωση της ύλης. Έρχεται το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, που είναι άλλη μια κρίσιμη κίνηση που θα απαιτήσει και πάλι συνεργασία. Θα έχουμε ακόμα επέκταση των δημόσιων θερινών σχολείων, αφού λειτούργησε για πρώτη φορά με επιτυχία, με στόχευση να εξυπηρετηθούν κατά προτεραιότητα οικογένειες που το έχουν περισσότερο ανάγκη και απομακρυσμένες περιοχές. Στο πρόγραμμα έχουμε τη δημιουργία νέων σχολείων τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπως και τη γενικευμένη εφαρμογή του Σχολείου Επαγγελματικής Μάθησης που λειτούργησε πιλοτικά. Όπως ακόμα και την πιστοποίηση ECDL, αλλά και γενικότερα την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την επέκταση του ολοήμερου σχολείου που είδαμε στη δημοτική εκπαίδευση και στη μέση. Και αρκετά άλλα που δεν χρειάζεται τώρα να απαριθμήσω. 

Χρειάζεται πάντως να φροντίσουμε ώστε όλα αυτά που επενδύει η χώρα μας στην εκπαίδευση να φέρνουν και τα ανάλογα αποτελέσματα για την κοινωνία και για τις επόμενες γενιές. Αυτό θα το πετύχουμε καλύτερα με εποικοδομητικό διάλογο, συναίνεση και συνεργασίες τόσο των πολιτικών δυνάμεων όσο και των ενδιαφερομένων, των συλλογικών φορέων των εκπαιδευτικών, των γονιών και των μαθητών ακόμα. 

Θα επανέλθω στο θέμα των ευθυνών. Κρίνεστε ότι επιρρίπτετε συνεχώς ευθύνες στους πρώην, στους συνδικαλιστές, στους γιατρούς, στους εκπαιδευτικούς, ενώ λέγεται ότι τόσο στο θέμα της Υγείας, όσο και στο θέμα της Παιδείας, εκείνοι που λειτούργησαν εμπρηστικά είναι οι δύο υπουργοί με τις παρεμβάσεις τους…

Θα το επαναλάβω, γιατί νομίζω ότι εδώ έχουμε μια υπέρβαση ορίων. Έχω την εντύπωση ότι το λάθος των συντεχνιών είναι ότι αντί οι ίδιοι πρώτοι να ζητούν να γίνει διερεύνηση για να διαπιστωθεί τι ακριβώς συνέβηκε και εάν υπήρχε κάποια αμέλεια ή άλλη παράβαση, φρόντισαν με κάθε τρόπο να επικρίνουν τους υπουργούς που ζήτησαν έρευνα. Ήταν ποτέ δυνατό η πολιτεία να μην ερευνήσει τις συνθήκες και τις περιστάσεις μπροστά σε ένα τέτοιο δραματικό συμβάν; Ποιος θα ήταν δηλαδή υπόλογος απέναντί στη μάνα εκείνου του παιδιού; Να αδιαφορήσει η Πολιτεία για να καλύψει τυχόν ευθύνες εάν τυχόν αυτές υπάρχουν; Ουδείς βέβαια θεωρείται ότι ευθύνεται, εκτός εάν αποδειχθεί το αντίθετο. Πώς θα μπορούμε να σταθούμε απέναντι στην κοινωνία όταν ένα παιδάκι 10 χρονών χάνει τη ζωή του, αν παραλείψουμε να διερευνήσουμε το θέμα;  Συνεπώς, όχι δεν ευθύνονται οι Υπουργοί, αντίθετα έπραξαν όπως όφειλαν, το καθήκον τους.

Δεν επικαλεστήκαμε ευθύνες προηγούμενων, ούτε είπαμε ότι φέρουν ευθύνη για τα κακώς κείμενα οι συνδικαλιστικές οργανώσεις. Κακίζω το ότι ξεφύγαμε, βγήκαμε έξω από τα όρια. Όλος αυτός ο θόρυβος, ο σάλος, ήταν πέραν του επιτρεπτού από τη λογική. Δεν θα μπορούσε ποτέ να αποδεχτούμε τη μετατόπιση του κυρίως ζητήματος που ήταν πρώτα απ’ όλα η τυχόν ευθύνη της πολιτείας μέσω των υπηρεσιών και των λειτουργών της. Γιατί δηλαδή έπρεπε να ανησυχεί και να αντιδράσει έτσι μία συνδικαλιστική οργάνωση ή ένας λειτουργός εάν γίνει έρευνα για να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν ευθύνες κατά την εκτέλεση του καθήκοντος; 

Aπαιτούνται συνεργασίες στη Βουλή για να προωθηθούν απαιτούμενες αλλαγές

– Εκλεγήκατε το 2013 με δέσμευση να εκσυγχρονίσετε το κράτος. Ανανεώθηκε η εντολή σας, αλλά δυστυχώς σε αυτό τον τομέα, είμαστε αρκετά πίσω. Οι πελατειακές σχέσεις καλά κρατούν, το κράτος αδυνατεί να αντιμετωπίσει συνδικαλιστικούς εκβιασμούς, μεταρρυθμίσεις δεν έχουν γίνει με τον ρυθμό που είχατε πει ότι θα γίνουν…

Όπως καλά ξέρετε το προεδρικό σύστημα έχει κάποια πλεονεκτήματα και κάποια μειονεκτήματα. Το πλεονέκτημα είναι ότι δίνει σταθερές κυβερνήσεις. Εκείνο που δεν δίνει το προεδρικό σύστημα και είναι το πλεονέκτημα του κοινοβουλευτικού συστήματος, είναι μια εξασφαλισμένη πλειοψηφία της κυβέρνησης στη βουλή.

Συνεπώς μπορεί να έχεις πρόγραμμα και να προωθείς την άλφα ή τη βήτα πολιτική ή τα ανάλογα μέτρα, αλλά εάν δεν επιτύχεις συνεργασίες μέσα στη Βουλή για να έχεις και πλειοψηφίες, δεν μπορείς να φέρεις εκείνες τις αλλαγές που είτε υπάρχουν στο προεκλογικό σου πρόγραμμα είτε τις κρίνεις αναγκαίες. Έγιναν σημαντικά βήματα και σημαντικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις όταν είχαμε τη συνεργασία με το ΔΗΚΟ και άλλα κόμματα στη Βουλή, τα οποία συνέβαλαν καθοριστικά στο να ξεπεραστεί η κρίση, να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις βελτίωσης της χώρας και να γίνουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις. Πλην όμως λόγω των πολιτικών δεδομένων, των προεδρικών εκλογών κ.λπ., υπήρξε μία περίοδος που δεν έγινε κατορθωτό να συνεργαστούμε σε ζωτικής σημασίας θέματα τα οποία ο λαός αναμένει και ζητά, που τα έχει ανάγκη και το κράτος..

Γι’ αυτό και μετά την επανεκλογή μου και με τη σαφέστατη απόφασή μου ότι δεν θα επαναδιεκδικήσω, έτσι ώστε να μην υπάρχει το αίσθημα ότι μπορεί να καρπωθεί ένας πρόεδρος από τα οφέλη που μπορεί να προκύψουν από τις συνεργασίες, είπα ότι ξεκινώ τον διάλογο. Και έγινε ένας πρώτος κύκλος με τις πολιτικές δυνάμεις. Θα συνεχίσει αυτός ο κύκλος επαφών, με απώτερο στόχο να επιτύχουμε τη μεταρρύθμιση στη Δημόσια Υπηρεσία ώστε να γίνει αποτελεσματικότερη, τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την εισαγωγή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, τη μεταρρύθμιση στη Δικαιοσύνη έτσι ώστε να απονέμεται ταχύτερα. Εντός των ημερών θα έχουμε διάλογο με το Ανώτατο Δικαστήριο.

Ευρύτερα, να φέρουμε τις μεταρρυθμίσεις ώστε το κράτος να προσφέρει τις οφειλόμενες προς τον πολίτη υπηρεσίες. Είμαι βέβαιος ότι όσοι συνεργαστούν στην πορεία βελτίωσης της χώρας, θα έχουν το δικαίωμα να λένε ότι συνέβαλαν σε αυτό. Εγώ ποτέ δεν αρνήθηκα, ούτε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης πενταετίας, αλλά ούτε ακόμα και στη διάρκεια του προεκλογικού, ότι χωρίς τη συμβολή των πολιτικών δυνάμεων που συνεργαστήκαμε δεν θα μπορούσε να πετύχουμε ούτε την έξοδο από το μνημόνιο και την ανάπτυξη ούτε και τις μεταρρυθμίσεις που ήδη έχουμε κάνει. Και είναι σίγουρα αρκετά αυτά που έχουν γίνει και οι μεταρρυθμίσεις, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουν και πολλές μπροστά μας, στις οποίες χρειάζεται να προχωρήσουμε.

Έχετε ενώπιόν σας και τις προτάσεις των ανθυποψηφίων σας. Άρχισε να γίνεται δουλειά επί αυτού; Και εκείνη η Επιτροπή τεχνοκρατών που είπατε ότι θα συγκροτήσετε πού βρίσκετε;

Αντί μίας επιτροπής, κρίθηκε τελικά καλύτερο, ανάλογα με το θέμα και τις προτάσεις, να μελετήσουν τις προτάσεις τεχνοκράτες από κάθε υπουργείο ή άλλες δημόσιες υπηρεσίες και στη συνέχεια να προχωρήσουμε τον διάλογο στη βάση όσων θα φανούν υλοποιήσιμες. Αλλά και όσες ακόμα μπορεί εκ πρώτης όψεως να μην είναι εφικτές λόγω οικονομικών περιορισμών, να δούμε πώς μπορεί να αξιοποιηθούν με στόχο πάντα τις ανάγκες και τα ευρύτερα αιτήματα της κοινωνίας.

Άρα βρίσκετε μία κοινή συνισταμένη για να προχωρήσετε;

Βεβαίως. Αυτή είναι η συνεχής προσπάθειά μου και για αυτό αποφεύγουμε και την αντιπαράθεση με πολιτικές δυνάμεις. Παρά το γεγονός ότι ασκείται πολλές φορές και μηδενιστική κριτική ακόμα, ιδιαίτερα από το ΑΚΕΛ σήμερα και δεν ξέρω γιατί. Η κριτική είναι ωφέλιμη και δημιουργική και καλοδεχούμενη αρκεί να είναι τεκμηριωμένη.

Σας αποδίδουν τα ίσα λένε, διότι αυτό κάνατε και εσείς επί διακυβέρνησης Χριστόφια….

Δεν νομίζω ότι είναι τα ίσα που μου αποδίδουν. Υπερβάλλουν. Αλλά αυτό που έχει σημασία είναι η κριτική να είναι τεκμηριωμένη και όχι μηδενιστική. Να είναι αντικειμενική για να είναι και ωφέλιμη. Έχει κάθε δικαίωμα η αντιπολίτευση να επιλέξει τον τρόπο που θα πολιτευθεί. Εκείνο που λέω εγώ είναι ότι ακόμα και όταν ακούω αστήριχτη κριτική, και πάλι πάντα είμαι έτοιμος να δεχτώ οποιαδήποτε πρόταση και αν είναι ωφέλιμη θα την υιοθετήσω.

 Κάθετο όχι σε αναδομήσεις

Σας απασχολεί θέμα αναδόμησης Υπουργών;

Μα ακόμα πριν δυο μόλις μήνες έχω σχηματίσει Υπουργικό Συμβούλιο!

Πολλοί μάλιστα έχουν βάλει και αριθμό υπουργών προς αλλαγή. Ακόμα και από το κόμμα σας…

Ουδέποτε λειτούργησα ανάλογα με το τι λέγεται ή τι ψιθυρίζεται στις καφετέριες ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Συζητείται το θέμα και σε πολιτικά γραφεία…

Δεν με ενδιαφέρει τι συζητείται και σε ποια γραφεία. Εάν κρίνω ότι ο οποιοσδήποτε των συνεργατών μου δεν αποδίδει, σίγουρα δεν θα μείνω αδρανής. Αλλά για το όνομα του Θεού, δύο μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους να ζητείται αλλαγή; Κανένας δεν πρέπει να παραγνωρίζει ότι ο λαός μου έδωσε μία ισχυρή εντολή. Αυτή την εντολή θέλω να τιμήσω, όχι μόνο για εκείνους που με ψήφισαν αλλά και για εκείνους που ψήφισαν ανθυποψηφίους μου. Σέβομαι το σύνολο του λαού και για το σύνολο του λαού θα εργαστώ. Αλλά επειδή έχετε αναφερθεί προηγουμένως σε πελατειακές σχέσεις, παρακαλώ να εξετάσετε στην πενταετία που πέρασε αν και πότε δεχθήκαμε κριτική, πλην δυο περιπτώσεων για λόγους σκοπιμότητας, για ευνοιοκρατικές αποφάσεις σε προαγωγές, σε προσλήψεις, σε μεταθέσεις ή μετατάξεις. Αντίθετα, θέλω να πω το εξής: Προσελήφθησαν 250 αστυνομικοί. Πέστε μου ένα κόμμα που βγήκε να μας επικρίνει ότι λειτούργησαν οι πελατειακές σχέσεις. Συν άλλοι τόσοι πυροσβέστες. Δείτε στην ιεραρχία στην Αστυνομία. Δυστυχώς βρέθηκα υποχρεωμένος λόγω της ποινικής δίωξης του υπαρχηγού του Ανδρέα Κυριάκου…

Αποκλεισμός παρεμβάσεων

Σας αποδίδουν σκοπιμότητα γι’ αυτή την περίπτωση…

Δυο χρόνια πριν, ο κ. Κυριάκου είχε έρθει στο γραφείο μου και ζήτησε να υποβάλει την παραίτησή του για προσωπικούς λόγους. Και τον αποθάρρυνα και έκανα και ενέργειες για να επιλυθεί ένα κάποιο θέμα που αντιμετώπιζε, για να αποτρέψω παραίτησή του. Επομένως δεν νομίζω να μπορεί κανένας να ισχυριστεί ότι επεδίωξα να φύγει. Όταν όμως ασκείται ποινική δίωξη εναντίον του υπαρχηγού της Αστυνομίας, τι μπορεί να κάνουμε; Δεν έχεις την ευχέρεια να κλείσεις τα μάτια και ο υπαρχηγός να βρίσκεται στη θέση του. Ακόμα και αν είναι αθώος ο άνθρωπος. 

Από μια απλή εξέταση, αν δούμε ποιοι αποτελούν την ηγεσία της Αστυνομίας αντιλαμβανόμαστε καθαρά ότι δεν υπάρχει το κομματικό κριτήριο. Στην εκπαίδευση, αντί του οποιουδήποτε συστήματος που θα μπορούσε να ευνοεί αναξιοκρατίες, καθιερώσαμε εξετάσεις και ένα σύστημα μοριοδότησης στη βάση των προσόντων και της αξίας. Υπήρξε μία επανάσταση όσον αφορά στον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών και για χάριν της Παιδείας φυσικά αλλά και για να τελειώνει το όποιο θέμα παρεμβάσεων. Προσελήφθηκαν ακόμα τρεις χιλιάδες συμβασιούχοι στον στρατό. Πέστε μου ποιο κόμμα διαμαρτυρήθηκε ότι υπήρξε εύνοια προς τον οποιοδήποτε. Είναι καλό να ασκούμε κριτική, αλλά όχι μηδενιστική.

Είναι προς όφελος όλων μας να μην υποκύπτεις στον πειρασμό να ευνοήσεις συγκεκριμένες ομάδες ή άτομα προκαλώντας ζημιά και στα ήθη αλλά και στην αποτελεσματικότητα του κράτους. Το πιο σημαντικό απ’ όλα όμως είναι τώρα να εισαγάγουμε τέτοια γενικά κριτήρια και διαδικασίες, μέσα από την προτεινόμενη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας, ώστε να αποκλείσουμε τις παρεμβάσεις. Δεν είμαστε εμείς που δεν ψηφίζουμε τα νομοσχέδια για ένα σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης. 

Εσωτερικός έλεγχος στην Αστυνομία

Σας ικανοποιεί η εικόνα που εκπέμπει η Αστυνομία;

 Το θέμα δεν είναι μόνο η εικόνα που εκπέμπει η Αστυνομία, αλλά και τα αποτελέσματα. Σε ποια κατάσταση είμαστε απέναντι στο έγκλημα και την παρανομία. Υπάρχει αύξηση του εγκλήματος; Θα ήμουν πραγματικά ξένος προς την πραγματικότητα εάν δεν έλεγα ότι υπάρχει έξαρση σε ένα από τα χειρότερα και τελικά χυδαιότερα εγκλήματα που είναι η διακίνηση ναρκωτικών. Όμως αυτή η καλλιέργεια κλίματος ανασφάλειας που διαπιστώνουμε και που ξεκινά από κάποια τελευταία περιστατικά, δεν δικαιολογείται. 

Αν δείτε τα στατιστικά στοιχεία, έξαρση του εγκλήματος παρουσιάζεται πράγματι από το τρίτο τρίμηνο του 2003 και έρχεται και κορυφώνεται το 2011, ενώ από το 2013 αρχίζει πτωτική τάση. Ας βάλουμε όμως σε μία τάξη τα πράγματα. Προκειμένου να βελτιωθεί και η κατάσταση και η εικόνα, δημιουργήθηκε για πρώτη φορά, ύστερα από δική μας πρόταση και έγκριση φυσικά από τη Βουλή, νομοθεσία και τμήμα εσωτερικού ελέγχου στην Αστυνομία. Το οποίο μάλιστα και φυσικά ακόμα στεγάζεται πέραν και μακράν της διευθύνσεως. 

Χρειάζονται όμως για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των προσπαθειών και του έργου της Αστυνομίας κάποια επιπρόσθετα μέσα. Πιστεύω ότι γίνεται ένας γόνιμος διάλογος μεταξύ του Υπουργού και των κομμάτων προκειμένου να επιτύχουμε την παρακολούθηση τηλεφώνου εγκληματικών στοιχείων, με αυστηρές προϋποθέσεις βέβαια και κατόπιν δικαστικού εντάλματος. Κάτι τέτοιο θα ενισχύσει τόσο την εξιχνίαση όσο και την πρόληψη. Κατά δεύτερο λόγο χρειάζεται και η εφαρμογή μιας πρακτικής και κανόνων που ισχύουν παντού στο εξωτερικό, ώστε για κατοχή και χρήση της καρτοτηλεφωνίας να προϋποτίθεται η ταυτοποίηση του χρήστη. Να διέπεται δηλαδή από δήλωση της ταυτότητας του αγοραστή ή του χρήστη. Σε όλα τα κράτη αυτό γίνεται και ελπίζω ότι στο επόμενο διάστημα θα το υιοθετήσουμε προκειμένου να διευκολυνθεί και με αυτό τον τρόπο το έργο της Αστυνομίας. 

Το ότι υπάρχει διαφθορά στην Αστυνομία είναι γεγονός. Εάν δεν υπήρχε, δεν θα χρειαζόταν η σύσταση της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου. Αυτό όμως που έχει σημασία είναι η αποφασιστικότητα να καταπολεμηθεί ακριβώς αυτή η απαράδεχτη κατάσταση, αλλά και να είμαστε πιο σωστοί ως προς την αντιμετώπιση των εγκληματικών στοιχείων.

Ύστερα από τις συσκέψεις που έγιναν, θα πρέπει να πω ότι έχω δώσει ρητές εντολές. Ξέρω ότι γνωρίζει η Αστυνομία και διαθέτει κάποια χαρτογράφηση σε κάθε πόλη, ποιοι είναι και πώς και πού εμπλέκονται σε οργανωμένες εγκληματικές δραστηριότητες. Περιμένω να είναι τέτοια τα μέτρα που το οργανωμένο έγκλημα θα καταλάβει ότι έχει απέναντί του τον νόμο. Θέλουμε να αποκαταστήσουμε τη σχέση εμπιστοσύνης και θέλω να ελπίζω ότι τα αποτελέσματα θα είναι πολύ θετικά. Δεν μπορεί να περιμένει κανένας πλήρη εξάλειψη του εγκλήματος, αλλά μπορεί και πρέπει να υπάρξει το στίγμα της αποτελεσματικής αντιμετώπισης των εγκληματικών στοιχείων.  

ΠτΔ στον «Φ»: Να τοποθετηθεί ο Ακιντζί για Πλαίσιο Γκουτέρες

Στο Κυπριακό ο Πρόεδρος Αναστασιάδης παραμένει στη θέση ότι βασική καινοτομία της πρωτοβουλίας και του Πλαισίου Γκουτέρες ήταν η Κύπρος ως φυσιολογικό κράτος χωρίς εγγυήσεις-επεμβάσεις και τουρκικό στρατό.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στο β΄ μέρος της αποκλειστικής συνέντευξης του στον «Φ» αντικρούει τα όσα ο Μουσταφά Ακιντζί του καταλόγισε το προηγούμενο διάστημα στο Κυπριακό, στις συνομιλίες του Κραν Μοντάνα και στο Πλαίσιο Γκουτέρες.  

Κληθείς να αναφέρει αν υπήρξε θετική απάντηση στην πρόσκληση που του απήυθηνε ο Μουσταφά Ακιντζί για να συμφωνήσει επί του Πλαισίου Γκουτέρες ανέφερε: «Ο κ. Ακιντζί έκανε μια δήλωση για να αποδεχθούμε το Πλαίσιο Γκουτέρες ως στρατηγική συμφωνία και εν συνεχεία να μπούμε σε διάλογο. Θα πρέπει πριν και πάνω απ’ όλα να διευκρινίσουμε το εξής: Δήλωσα ότι θεωρώ θετική την πρόσκληση, εάν βεβαίως εννοείτε το Πλαίσιο Γκουτέρες όπως αυτό διαμορφώθηκε τελικά, στις 4 Ιουλίου και όπως σε αυτό περιέχονται και τα θέματα των εγγυήσεων, των επεμβατικών δικαιωμάτων και της αποχώρησης των κατοχικών στρατευμάτων» .

Όπως υπογράμμισε, η ε/κ πλευρά ήτα η μόνη που αντιμετώπισε θετικά το πλαίσιο Γκουτέρες από την πρώτη στιγμή στο Κράν Μοντανά. Συγκεκριμένα ανέφερε, «Εξ ού και στις 5 του μηνός, μετά την τελική διαμόρφωση του Πλαισίου όπως εξαρχής, από τις 28 Ιουνίου, το εννοούσε ο Γενικός Γραμματέας, υπέβαλα τις γραπτές προτάσεις μας που άπτονταν των εσωτερικών πτυχών και του θέματος των εγγυήσεων και των στρατευμάτων.

Στις 6 Ιουλίου, έκανα ακόμα ένα βήμα πιο πέρα για να βοηθήσω τη διαδικασία και κατέθεσα πλήρες και εμπεριστατωμένο έγγραφο που άπτεται της νέας κατάστασης πραγμάτων. Στο οποίο περιλαμβάνεται βέβαια η κατάργηση των εγγυήσεων, των επεμβατικών δικαιωμάτων, η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, οι τρόποι παρακολούθησης της εφαρμογής των όσων θα συμφωνηθούν ανάμεσα στις δύο κοινότητες και οι μηχανισμοί επίβλεψης υλοποίησης των όσων θα έχουν συμφωνηθεί. Εκεί πρότεινα ότι για κάποιο διάστημα θα μπορούσε να υπάρχει μια πολυεθνική αστυνομική δύναμη από δύο χιλιάδες. Δηλαδή, ενόψει της αποχώρησης των στρατευμάτων και προκειμένου –ως επικουρικό Σώμα– να αντιμετωπίζει διακοινοτικές συγκρούσεις.

Η πρότασή μας προνοούσε πως εάν υπήρχε ένα επεισόδιο σε μια εκ των συνιστωσών πολιτειών, πρώτη αρμοδιότητα έχει η Αστυνομία της πολιτείας. Ακολούθως, εάν αυτή δεν μπορεί να ελέγξει την κατάσταση, τότε έχει αρμοδιότητα η Ομοσπονδιακή Αστυνομία. Στη συνέχεια, σε τρίτο χρόνο, και αν χρειάζεται να αναλαμβάνει η πολυεθνική αστυνομική δύναμη. Και τέλος, αν η κατάσταση παρέμενε εκτός ελέγχου, ο Πρόεδρος ή ο Αντιπρόεδρος να μπορεί να απευθυνθεί στον ΓΓ των Η.Ε. ούτως ώστε το Συμβούλιο Ασφαλείας να αποφασίσει τι μέτρα θα πρέπει να ληφθούν. 

Έτσι έχουν τα πράγματα, γι’ αυτό και ετέθη ως απάντηση της πρότασης του κ. Ακιντζί το ερώτημα κατά πόσο ο ίδιος, αλλά πρωτίστως και η Τουρκία υιοθετούν τις πρόνοιες του Πλαισίου Γκουτέρες που επί λέξει αναφέρουν: «Αυτό που χρειάζεται είναι ένα νέο καθεστώς ασφάλειας και όχι η συνέχιση του παλιού. Θα πρέπει να καταργηθούν τα μονομερή επεμβατικά δικαιώματα και η Συνθήκη Εγγυήσεως. Η παρούσα κατάσταση να αντικατασταθεί από ισχυρούς μηχανισμούς εφαρμογής, παρακολούθησης και εποπτείας της υλοποίησης της λύσης που θα περιλαμβάνουν τη διεθνή διάσταση (ΟΗΕ/πολυμερές πλαίσιο/φιλικές χώρες) και όπου ολόκληρη η Κύπρος και το σύνολο των Κυπρίων και από τις δυο κοινότητες θα αισθάνονται ασφαλείς. Οι σημερινές εγγυήτριες δυνάμεις δεν είναι σε θέση να εφαρμόζουν και να εποπτεύουν την εφαρμογή των δικών τους υποχρεώσεων». Ο ίδιος ο κ. Ακιντζί προέβη σε διευκρινίσεις ότι δεν εννοούσε τις εγγυήσεις, τα επεμβατικά δικαιώματα και τον στρατό. Επομένως πώς ήταν δυνατό να δεχθώ ως στρατηγική συμφωνία κάτι που εξαιρούσε δύο σημαντικές πτυχές, τα επεμβατικά δικαιώματα και την τουρκική αξίωση γα μόνιμη παρουσία τουρκικών στρατευμάτων στην Κύπρο, αφού αυτή ήταν και η αιτία για το ναυάγιο της προσπάθειας στο Κραν Μοντάνα» ανέφερε.

Για όσα του καταλογίζει ο Τουρκοκύπριος ηγέτης, ο ΠτΔ υπογράμμισε ότι δεν θα εμπλακεί σε ένα παιχνίδι απόδοσης ευθυνών.

Δήλωσε μεταξύ άλλων, «Θέλω όμως ξανά να ρωτήσω τον κ. Ακιντζί εάν τα όσα διεκδικεί από την ελληνοκυπριακή πλευρά, είτε λέγονται εγγυήσεις είτε επεμβατικά δικαιώματα είτε μόνιμη παρουσία τουρκικού στρατού είτε θετική ψήφος είτε να εκπροσωπούνται οι Τουρκοκύπριοι με ίσο αριθμό, διαλαμβάνονται σε οποιοδήποτε σύνταγμα σε κάποια από τις 195 χώρες που είναι μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Ο κ. Ακιντζί, που μου ασκεί κριτική και προσπαθεί να μετατοπίσει ευθύνες, χρειάζεται, αν είναι έτοιμος για διαπραγμάτευση, να τοποθετηθεί σε όλα τα ζητήματα του Πλαισίου Γκουτέρες και ιδιαίτερα σε όσα η τουρκική πλευρά δεν ήταν διατεθειμένη και δεν συζήτησε καν στο Κραν Μοντάνα». κατέληξε

 

Ανδρέας Πιμπίσιης, Ανδρούλα Ταραμουντά, Φρίξος Δαλίτης

ΠΗΓΕΣ:http://www.philenews.com/article/532020/ptd-anamenoyme-protaseis-ochi-mono-kritiki

http://www.philenews.com/eidiseis/politiki/article/532112/ptd-ston-f-na-topothetithei-o-akintzi-ga-plaisio-ggoyteres