Ο χάρτης ORECCA είχε διορθωθεί και δεν ήταν «αγγλικής προέλευσης»

Print Friendly, PDF & Email

26/5/2019 

της Φανούλας Αργυρού*

(Λονδίνο 9.6.2017)

Αναφέρομαι στις πρόσφατες δηλώσεις του υποψήφιου ευρωβουλευτή κ. Κώστα Μαύρίδη στο «Μεσημέρι και Κάτι» (Sigmalive 22.5.2019) με την συνάδελφο Μαρία Χατζηκώστα, ο οποίος σε πρόγραμμα με άλλους υποψήφιους ευρωβουλευτές αναφέρθηκε σε ένα χάρτη σε έκθεση της ORECCA του 2011 και είπε δείχνοντας ένα χάρτη της:

« στις περιοχές των βάσεων Ακρωτηρίου και στη περιοχή της Δεκέλειας υπάρχουν αυθαίρετα δύο «ΑΟΖ» τις οποίες  η Αγγλία αυθαίρετα κατέγραψε πάνω σ΄αυτό το χάρτη τον οποία επέβαλε στο πλαίσιο μιας μελέτης, εντός της ΕΕ,  διαμαρτυρήθηκα έντονα η απάντηση της ΕΕ ήταν υιοθετεί κατανάγκην το περιεχόμενο τέτοιων μελετών το οποίο χρηματοδοτήθηκε από έργο της ΕΕ ενημέρωσα δεόντως ήταν πολύ απλή απόλυτη σιωπή».

http://www.sigmalive.com/media?show=2tUp0vkU-2c

Όταν ο κ. Μαυρίδης ήγειρε  το 2017 το θέμα αυτό το ερευνήσαμε και έγραψα σχετικά και αναρτήθηκε στο Sigmalive.

Το παραθέτω.

Η «αυθαιρεσία για την ΑΟΖ της Κύπρου»  δεν ήταν «αγγλικής προέλευσης»  – και είχε διορθωθεί από το 2011!

Το Φόρειν ΄Οφις ξεκαθάριζε  – Το ΗΒ δεν έχει διεκδικήσει ΑΟΖ

Αναφέρομαι στο άρθρο του κ. Κώστα Μαυρίδη στο Sigmalive « Η Αγγλική αυθαιρεσία για την ΑΟΖ της Κύπρου»  3.6.2017 (και που αναρτήθηκε και σε άλλες ιστοσελίδες και εφημερίδες) και στο οποίο ουσιαστικά σημειώνει ότι δεν έχει αποδείξεις για το σημείο που «έγραφε στο Σχέδιο Ανάν ότι η Αγγλία «θα έπαιρνε το φυσικό αέριο της Κύπρο»…

Επικεντρώνομαι  στην 6η παράγραφο του άρθρου όπου γράφει:

«Για όσους όμως καλόπιστα ακόμη αμφιβάλλουν για τις αγγλικές διεκδικήσεις, ο χάρτης που παρουσιάζουμε είναι αγγλικής προέλευσης και περιέχει την ΑΟΖ (EEZ στον Πίνακα) των κρατών στην Αν. Μεσόγειο που περιλαμβάνει και την Κύπρο. Ο χάρτης παρατίθεται σε μελέτη που εκδόθηκε το 2011 στο πλαίσιο του έργου ORECCA (Offshore Renewable Energy Conversion Platform Coordination Action) που  χρηματοδοτήθηκε από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο της ΕΕ (Renewable Energy Roadmap 2011).»

Καταρχήν ο χάρτης ο οποίος πλαισίωνε  το άρθρο στο Sigmalive  από την ώρα της ανάρτησης του μέχρι σχεδόν το μεσημέρι της 6ης Ιουνίου δεν ήταν ο σωστός χάρτης ούτε αγγλικής προέλευσης.  Με ηλεκτρονικό μου μήνυμα στις 6 Ιουνίου ενημέρωσα την  διεύθυνση του σταθμού για το λανθασμένο χάρτη όταν και είδαμε  ότι αντικαταστάθηκε με το σωστό χάρτη (στον οποίο αναφέρεται το άρθρο αλλά και πάλιν όχι αγγλικής προέλευσης)  που περιλαμβάνεται στην Έκθεση ORECCA 2011.    ΄Όμως,  ο χάρτης αυτός – που εμφανίζεται σε διάφορες σελίδες της εν λόγω Έκθεσης ORECCA 2011 –  δεν είναι «αγγλικής προέλευσης».

Ένα παράδειγμα  αυτό:

Η πηγή για το χάρτη (ες) που δίδει η ORECCA και που συνοδεύει το χάρτη βρήκαμε (αφού μας επιβεβαιώθηκε και από την διεύθυνση της ORECCA με την οποία επικοινωνήσαμε) ως πηγή τη «VLIMAR-The Vliz Marine Gazetteer».

Η «VLIMAR-The Vliz Marine Gazetteer» είναι ιστοσελίδα στις Ινδίες και συγκεκριμένα  στο Μουσουλμανικό Πανεπιστήμιο Aligarth.  Η ιστοσελίδα αυτή, λειτουργεί ως ένας κατάλογος για αυτά τα θέματα.

Aligarh Muslim University – Public university in Aligarh, India

Ερευνώντας το θέμα βρήκαμε ότι η  πρωτογενής πηγή για το χάρτη είναι η www.marineregions.org και η οποία, ήδη προέβη στην αναγκαία διόρθωση του χάρτη από το Μάρτιο του 2011 όταν και εντοπίστηκε το λάθος.

Ιδού ο διορθωμένος χάρτης στην ιστοσελίδα της πρωτογενούς πηγής.

http://www.marineregions.org/eezdetails.php?mrgid=8376&all_territories=1&zone=eez

Αφού επικοινωνήσαμε και με την www.marineregions.org  και μας επιβεβαιώθηκε ότι το λάθος όντως διορθώθηκε από το Μάιο του 2011 στην ιστοσελίδα της πρωτογενούς πηγής, η διόρθωση που παραμένει να γίνει είναι από την ORECCA για την έκθεσή της του 2011.

Φόρειν ΄Οφις 2014

Όταν ο κ. Μαυρίδης πίσω στο 2014 και ένα μήνα πριν τις τελευταίες ευρωβουλευτικές εκλογές όταν ήταν υποψήφιος, εμφάνισε τότε ένα άλλο χάρτη, τον οποίο επικαλέστηκε και πάλιν  ότι ετοίμασαν «αρμόδιες αρχές αγγλικές» (Ράδιο Πρώτο 25.4.2014) κατά την περίοδο της εμφάνισης και προώθησης του Σχεδίου Ανάν, αλλά αρνήθηκε να αποκαλύψει  τη πρωτογενή πηγή του για τον εν λόγω «Χ» χάρτη, ο οποίος δεν βρέθηκε πουθενά και πρόβαλε υποτιθέμενη ‘ΑΟΖ’ μόνο για τη βάση Ακρωτηρίου  και καθόλου δεν παρουσίαζε  ή αναφερόταν στη βάση Δεκέλειας, αλληλογράφησα σχετικά στην εφημερίδα Σημερινή και στην Ελευθερία Λονδίνου.   Στις 25 Νοεμβρίου 2014 είχα θέσει ορισμένα ερωτήματα προς τον κ.  Μαυρίδη τα οποία έχριζαν  απαντήσεων για να εξακριβωνόταν η ιστορία του εν λόγω χάρτη «Χ» αλλά κυρίως οι  «αρμόδιες αρχές αγγλικές» που τον «σχεδίασαν»  πως και γιατί, τα οποία δεν απαντήθηκαν.  Έγραψα στο άρθρο εκείνο:

«…Η όλη υπόθεση της αυθεντικότητας του χάρτη είναι πολύ απλή, παραμένει στην αποκάλυψη της πρωτογενούς πηγής. Αν ο κ. Μαυρίδης θέλει να πάρουμε στα σοβαρά το θέμα, οφείλει να καθορίσει τη πηγή του εν λόγω χάρτη. Ταυτόχρονα εγείρονται και τα εξής ερωτήματα, που πρέπει να απαντηθούν και που σχετίζονται με την πρωτογενή πηγή:
Από που διέρρευσε ο χάρτης και πότε;
Αν ο χάρτης διέρρευσε από τμήμα της βρετανικής κυβέρνησης, ποιος τον διέρρευσε και γιατί;
Εγκρίθηκε η διαρροή του από αξιωματούχο (υφυπουργό, υπουργό) ή σύμφωνα με τις διαδικασίες του Whitehall;
Ήταν ο χάρτης τελικός ή προπαρασκευής (draft or final);
Ποιος τον σχεδίασε και για ποιον σκοπό συγκεκριμένα;
Είχε εγκριθεί από Υπουργείο, Υπουργό, συγκεκριμένο τμήμα της βρετανικής κυβέρνησης και ποίον ή ποίο;
Ήταν ο χάρτης μέρος ευρύτερου εγγράφου α) υποθετικού σεναρίου, β) προτάσεων ή γ) πολιτικών αποφάσεων της βρετανικής κυβέρνησης;

Ανακεφαλαιώνοντας και μέχρι να απαντηθούν τα πιο πάνω και δοθεί η πηγή, στέκω σε ό,τι έγραψα σε σχετικό μου άρθρο στη «Σημερινή» 9 Μαΐου 2014, «Ο χάρτης ”Χ” του Κώστα Μαυρίδη». Εφόσον ο κ. Κ. Μαυρίδης δεν μας τεκμηριώνει με πλήρη στοιχεία την πρωτογενή πηγή του, ο εν λόγω χάρτης παραμένει αναξιόπιστος.» («Περί Βρετανών και ξανά ο χάρτης «Χ¨ του Κώστα Μαυρίδη» σελ. 26, Σημερινή,  25.11.2014.) 

http://www.sigmalive.com/simerini/analiseis/183387/peri-vretanon-kai-ksana-o-xartis-x-tou-kosta-mavridi

Αλλά παράλληλα επικοινώνησα τότε τόσο με το  Υπουργείο   Εξωτερικών και Κοινοπολιτείας στο Λονδίνο όσο και το Υπ. Άμυνας στο οποίο υπάγονται οι βρετανικές κυρίαρχες περιοχές των βάσεων στην Κύπρο, στέλλοντας τους τον  εν λόγω χάρτη «Χ» και άρθρο του κ. Κ. Μαυρίδη ζητώντας εξηγήσεις.  Ως αποτέλεσμα,  στις 14 Νοεμβρίου 2014 μου εστάλη τελική απάντηση από την Ομάδα Ανατολικής Μεσογείου του  Υπ. Εξωτερικών και Κοινοπολιτείας (Eastern Mediterranean Team) στην οποία τονίζεται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει διεκδικήσει ΑΟΖ για τις βρετανικές βάσεις ούτε γνωρίζει για τον εν λόγω χάρτη.  Η επιστολή δημοσιεύθηκε στην Σημερινή στις 22 Ιουλίου 2015 σελ. 7 «Το Φόρειν ΄Οφις ξεκαθαρίζει το θέμα της ΑΟΖ σε σχέση με τις Βάσεις – Το ΗΒ δεν έχει διεκδικήσει ΑΟΖ». http://www.sigmalive.com/simerini/politics/251495/to-iv-den-exei-diekdikisei-aoz

«Αγαπητή κα Αργυρού,

Ευχαριστώ για την επιστολή σας 10 Οκτωβρίου σχετικά με τις Κυρίαρχες Περιοχές των Βάσεων στη Κύπρο, σε συνέχεια προηγούμενων ηλεκτρονικών μηνυμάτων σας.

΄Οπως σας δήλωσα στις 24 Σεπτεμβρίου, δεν έχουμε υπόψη μας καμία σχέση του εν λόγω χάρτη  με τη πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων  του Σχεδίου Ανάν, και σας διαβεβαιώνω ότι η πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου σ΄αυτό το τομέα δεν έχει αλλάξει, σύμφωνα και με τις ενημερώσεις μας προς τη Βουλή των Κοινοτήτων.  Παράλληλα δεν  έχουμε υπόψη μας τη πηγή του χάρτη και επομένως δεν μπορούμε να προσφέρουμε οποιαδήποτε πληροφορία για την αυθεντικότητα του. Όπως γνωρίζετε, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει διεκδικήσει ΑΟΖ σε σχέση με τις Κυρίαρχες Περιοχές των Βάσεων.

Πιστεύω η απάντηση αυτή κλείνει το θέμα.  Σας ευχαριστώ και πάλιν για το ενδιαφέρον σας για το θέμα αυτό»

Η επιβεβαίωση από το Φόρειν ΄Οφις ημερ. 14.11.2014

Δήλωση στη Βουλή των Κοινοτήτων 22.4.2013

Σύμφωνα δε με την Διακήρυξη  στο  Appendix O  στη Συνθήκη Εγκαθίδρυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας  του 1960 και άλλες υπουργικές απαντήσεις που δόθηκαν διαχρονικά μέχρι πρόσφατα στη Βουλή των Κοινοτήτων, οι Κυρίαρχες Βρετανικές Περιοχές στη Κύπρο δεν διεκδικούν ΑΟΖ, εκτός των 3 ναυτικών μιλίων σε αιγιαλίτιδα ζώνη.  Η Κυπριακή Δημοκρατία διεκδικεί 12 ναυτικά μίλια.

Στις 22 Απριλίου 2013 ο  τότε Υφυπουργός Ευρώπης κ.  David Lidington (και νυν ηγέτης του Κοινοβουλίου) ξεκαθάρισε λέγοντας:

Ο νυν ηγέτης του Βρετανικού Κοινοβουλίου και πρώην Υφυπουργός Ευρώπης βουλευτής David Lidington

«Το δικαίωμα των κυρίαρχων περιοχών των βάσεων για αιγιαλίτιδα περιοχή είναι ξεκάθαρο στη συνθήκη εγκαθίδρυσης – ένα δικαίωμα που αναγνώρισε η Κυπριακή Δημοκρατία.  Κανένα άλλο κράτος δεν έχει το νόμιμο δικαίωμα να κηρύξει ΑΟΖ εντός της αιγιαλίτιδας περιοχής  των κυρίαρχων περιοχών των βάσεων του Ηνωμένου Βασιλείου, ούτε η Κυπριακή Δημοκρατία έχει προβάλει την επιθυμία να εξερευνήσει  για ορυκτούς πόρους εντός  της αιγιαλίτιδας περιοχής των κυρίαρχων περιοχών των βάσεων. Η διακήρυξη της Κυβέρνησης το 1960 το κάνει ξεκάθαρο ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα αναπτύξει τις κυρίαρχες περιοχές των βάσεων εκτός για  στρατιωτικούς σκοπούς.  Η Συνθήκη Εγκαθίδρυσης και οι επισυναπτόμενοι χάρτες και έγγραφα είναι διαθέσιμα για μελέτη στη Βιβλιοθήκη (της Βουλής)». (Πηγή, πρακτικά Βουλής, Hansard Report.)

«Mr Lidington: The right of the sovereign base areas to a territorial sea is clear in the treaty of establishment—an entitlement which the Republic of Cyprus has acknowledged. No other state has the legitimate right to declare an exclusive economic zone within the UK’s territorial sea, nor has the Republic of Cyprus indicated a wish to exploit any mineral resources within the territorial sea of the sovereign base areas. The declaration made by the Government in 1960 makes clear the UK’s intention not to develop the sovereign base areas for other than military purposes. The treaty of establishment and associated maps and schedules are available for consultation in the Library»

https://www.publications.parliament.uk/pa/cm201213/cmhansrd/cm130422/text/130422w0003.htm

Τις ευχαριστίες μου  στον φίλτατο ερευνητή και πολιτική αναλυτή από τη Βοστώνη (ΗΠΑ) Γιώργο Γιαλτουρίδη για την πολύτιμη συνεργασία του στο θέμα αυτό.

Ερευνήτρια/δημοσιογράφος* 

ΠΗΓΗ:https://agora-dialogue.com/2019/05/22/ο-χάρτης-orecca-είχε-διορθωθεί-και-δεν-ήταν/