Συνέχεια στην κόντρα για το νομοσχέδιο Μενέντεζ-Ρούμπιο

Print Friendly, PDF & Email

11/6/2019

Συνεχίζονται οι δηλώσεις και αντιδηλώσεις για το νομοσχέδιο των γερουσιαστών των ΗΠΑ Μενέντεζ-Ρούμπιο σχετικά με την άρση του εμπάργκο πώλησης όπλων στην Κύπρο.

Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, δημοσιεύοντας επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου, ανέφερε το πρωί ότι «το εν λόγω νομοσχέδιο δεν αφορά μόνο την άρση του εμπάργκο όπλων προς την Κυπριακή Δημοκρατία, αλλά συμπεριλαμβάνει αυτή την κίνηση ως μέρος της προώθησης της περιφερειακής εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ στην περιοχή».

Όπως δήλωσε, «μεταφέρει μια διεθνή σύγκρουση στο έδαφος της χώρας μας, καθιστώντας την πεδίο αντιπαραθέσεων», σημειώνοντας ότι διαφημίστηκε από την κυβέρνηση Αναστασιάδη-Συναγερμού και υιοθετήθηκε από τον Υπουργό Εξωτερικών με θριαμβολογίες.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, σε δικές του δηλώσεις, εξέφρασε «δυσάρεστη έκπληξη» για τα όσα ισχυρίζεται η ηγεσία του ΑΚΕΛ «ειδικά για το Νόμο για την Ασφάλεια και την Ενεργειακή Συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο».

Αυτούσια η δήλωση Στεφάνου:

Το νομοσχέδιο Μενέντεζ-Ρούμπιο, διαφημίστηκε από την κυβέρνηση Αναστασιάδη-Συναγερμού ως η άρση του εμπάργκο όπλων των ΗΠΑ προς την Κυπριακή Δημοκρατία. Μέχρι αυτού, όλα καλά, αφού το εμπάργκο των ΗΠΑ και άδικο είναι και απαράδεκτο. Το ζήτημα είναι, ωστόσο, το πλήρες περιεχόμενο του νομοσχεδίου, το οποίο ο Υπουργός Εξωτερικών θριαμβολογώντας υιοθετούσε πλήρως. 

Το εν λόγω νομοσχέδιο δεν αφορά μόνο την άρση του εμπάργκο όπλων προς την Κυπριακή Δημοκρατία, όπως το παρουσιάζει η κυβέρνηση, αλλά συμπεριλαμβάνει αυτή την κίνηση ως μέρος της προώθησης της περιφερειακής εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ στην περιοχή. Αυτό που στοχεύει το νομοσχέδιο είναι τη συμπερίληψη της Κύπρου στον ευρύτερο σχεδιασμό των ΗΠΑ για επικράτηση τους στον ανταγωνισμό με άλλες χώρες όπως η Ρωσία, η Κίνα και το Ιράν στην ευρύτερη περιοχή. Αυτό δεν είναι μόνο προβληματικό για την Κύπρο, είναι και επικίνδυνο. Γιατί μεταφέρει μια διεθνή σύγκρουση στο έδαφος της χώρας μας καθιστώντας την πεδίο αντιπαραθέσεων. Αλλά και γιατί θέτει σε κίνδυνο τις σχέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας με άλλες χώρες τις οποίες η Κύπρος χρειάζεται τουλάχιστον εξίσου με τις ΗΠΑ.

Επειδή η παραπλάνηση και η επιχειρηματολογία στη βάση συνθημάτων δεν βοηθούν τον πολιτικό διάλογο και ούτε συνεισφέρουν ουσιαστικά στην ενημέρωση των πολιτών, δίνουμε σήμερα στη δημοσιότητα ολόκληρο το νομοσχέδιο. Ο καθένας μπορεί να το διαβάσει και να κρίνει αν πρόκειται για κείμενο που αφορά την στήριξη της Κύπρου ή κείμενο που αφορά την αντιπαράθεση με τρίτες χώρες.

Αβέρωφ: Δεν είναι για να πάμε αύριο να παραγγείλουμε όπλα

Εκπλήττουν δυστυχώς δυσάρεστα, πλέον και εκτός Κύπρου, τα όσα άστοχα ισχυρίζεται η ηγεσία του ΑΚΕΛ ειδικά για το Νόμο για την Ασφάλεια και την Ενεργειακή Συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ένα νομοσχέδιο που προωθούν φιλέλληνες βουλευτές και γερουσιαστές. Ένα νομοσχέδιο που προωθείται και από Δημοκρατικούς και από Ρεπουμπλικάνους. Μετά από 30 χρόνια αγώνα, κατεξοχήν της κυπριακής ομογένειας και των προσπαθειών της κυπριακής Δημοκρατίας, υπάρχει επιτέλους το νομοσχέδιο για την άρση του εμπάργκο στην πώληση όπλων στην Κύπρο. Δεν είναι για να πάμε αύριο να παραγγείλουμε όπλα, είναι το πολιτικό μήνυμα που έχει σημασία. Την ώρα που οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να βάλουν κυρώσεις κατά της Τουρκίας, την ίδια ώρα Ρεπουμπλικάνοι και Δημοκρατικοί, κι αυτό είναι το μεγάλο μήνυμα, βάζουν νομοσχέδιο για άρση του εμπάργκο κατά της Κύπρου. Ένα σαφέστατο μήνυμα για την περαιτέρω ενδυνάμωση των σχέσεων, της Κυπριακής Δημοκρατίας με τις ΗΠΑ.

Αλλά πέραν από τη σημασία αυτή, θεωρούμε δυσάρεστη έκπληξη τη στάση της ηγεσίας του ΑΚΕΛ, γιατί έρχεται σε αντιπαράθεση όχι μόνο με φιλέλληνες βουλευτές και γερουσιαστές που στηρίζουν την Κύπρο αλλά έρχεται η ηγεσία του ΑΚΕΛ σε οξεία αντιπαράθεση με τους ανιδιοτελείς αγώνες δεκαετιών της κυπριακής ομογένειας στην Αμερική. Δεν θα ήθελα να προχωρήσω σε οτιδήποτε παρά να καλέσω δημόσια όλους, να στηρίξουμε το θετικό για την Κύπρο γεγονός, σε μια χρονική συγκυρία που έχουμε ανάγκη τη στήριξη ισχυρών χωρών, ως Κυπριακή Δημοκρατία.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου αν θεωρεί πως το νομοσχέδιο θα εγκριθεί, ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού απάντησε πως με το σημερινό κλίμα και τις επικρατούσες συνθήκες το θεωρεί σχεδόν βέβαιο πως θα περάσει και πως «έχει διπλό μήνυμα αλλά και δεν είναι τυχαία η χρονική περίοδος. Από τη μια οι φίλοι μας στην Ουάσιγκτον στέλνουν ένα μήνυμα σε εμάς πως σημειώνουν θετικά την ενίσχυση των σχέσεων μας με τις ΗΠΑ αλλά και ένα παράλληλο μήνυμα προς την Τουρκία πως δεν μπορεί να συνεχίσει αυτή η προνομιακή και μονοπωλιακή σχέση μεταξύ Τουρκίας και ΗΠΑ».

ΑΚΕΛ: Ιδού τα επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου

Η δήλωση Στεφάνου συνοδεύεται από επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου Μενέντεζ-Ρούμπιο, μεταφρασμένα στα ελληνικά.

ΤΜΗΜΑ 3. ΔΗΛΩΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Σελ.8

(9) Είναι πολιτική των ΗΠΑ η υποστήριξη προσπαθειών για αντιμετώπιση των παρεμβάσεων και της επιρροής της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ανατολική Μεσόγειο μέσα από την αυξημένη συνεργασία για την ασφάλεια με τις Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ, συμπεριλαμβάνοντας την ανταλλαγή πληροφοριών και την ενημέρωση για θέματα διαδικτύου και θαλάσσιων περιοχών.

Σελ. 9

(13) να ενθαρρυνθούν οι χώρες της περιοχής να αρνούνται υπηρεσίες ελλιμενισμού σε πλοία της Ρωσσικής Ομοσπονδίας που υποστηρίζουν την κυβέρνηση του Μπασάρ Αλ Άσσαντ στη Συρία.

(15) να εφαρμοστεί πλήρως η σχετικές πρόνοιες της CAATSA για να αποτραπούν οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην περιοχή.

(16) να υποστηριχθούν προσπάθειες από χώρες της περιοχής για την αντικατάσταση στρατιωτικού εξοπλισμού που προμηθεύεται από την κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας με εξοπλισμό που προμηθεύεται από το ΝΑΤΟ και τις χώρες μέλη του ΝΑΤΟ.

(17) να υποστηριχθεί με ένταση η ενεργής και δραστήρια συμμετοχή του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας στο Combating Terrorism Fellowship Program.

ΤΜΗΜΑ 5. ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΙΔΩΝ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΕΞΟΠΛΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Σελ. 11

(1) Είναι η αίσθηση της Γερουσίας ότι η άμεση πώληση η μεταφορά όπλων/εξοπλισμού από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς τη Κυπριακή Δημοκρατία θα προωθούσε τα συμφέροντα ασφάλειας των ΗΠΑ στην Ευρώπη βοηθώντας να μειωθεί η εξάρτηση της Κυβέρνησης της Κύπρου σε άλλες χώρες για υλικά που σχετίζονται με την άμυνα, συμπεριλαμβανομένου χωρών που θέτουν προκλήσεις στα συμφέροντα των ΗΠΑ σε ολόκληρο τον κόσμο, και

2) είναι προς το συμφέρον των Ηνωμένων Πολιτείων –

Α) να συνεχίζουν να υποστηρίζουν προσπάθειες που διευκολύνονται από το ΟΗΕ προς μια συνολική λύση στη διαίρεση της Κύπρου, και

Β) για τη Κυπριακή Δημοκρατία να ενταχθεί στο ΝΑΤΟικό πρόγραμμα Συνεταιρισμού της Ειρήνης.

ΤΜΗΜΑ.6. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ IMET ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Σελ. 12

Υπάρχει εξουσιοδότηση να διατεθεί για το οικονομικό έτος 2020 το ποσό 2.000.000 δολαρίων για βοήθεια της Διεθνούς Στρατιωτικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (IMET) προς την Ελλάδα και 2.000.000 δολαρίων για παροχή τέτοιας βοήθειας προς την Κύπρο. Η βοήθεια διατίθεται για τους ακόλουθους σκοπούς:

1) Εκπαίδευση μελλοντικών ηγετών.

2) Προώθηση καλύτερης κατανόησης των Ηνωμένων Πολιτειών.

3) Εγκαθίδρυση καλύτερης σχέσης μεταξύ των στρατιωτικών των Ηνωμένων Πολιτειών και των στρατιωτικών της χώρας για να κτίσουν συμμαχίες για το μέλλον.

4) Ενδυνάμωση της διαλειτουργικότητας και ικανοτήτων για κοινές επιχειρήσεις.

5) Εστίαση στην επαγγελματική στρατιωτική εκπαίδευση.

6) Να δοθεί η δυνατότητα στις χώρες να χρησιμοποιήσουν τα εθνικά τους κονδύλια για να λάβουν ένα μειωμένο κόστος για άλλη εκπαίδευση και κατάρτιση του Υπουργείου Άμυνας.

7) Παροχή βοήθειας για την εκμάθηση της Αγγλικής Γλώσσας.

ΤΜΗΜΑ 11. ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΖΗΜΙΑ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ

Σελ. 17

(α) ΓΕΝΙΚΑ – Όχι αργότερο από 90 ημέρες μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος Νόμου, ο Υπουργός Εξωτερικών θα υποβάλει στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου έκθεση σχετικά με την επιζήμια επιρροή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Κύπρο, την Ελλάδα και το Ισραήλ από την 1η Ιανουαρίου 2017.

β) ΣΤΟΙΧΕΙΑ – Η έκθεση που απαιτείται βάσει του υπο-τμηματος (α) θα περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

(1) Αξιολόγηση των στόχων ασφάλειας, πολιτικής και ενέργειας της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

(2) Περιγραφή των ενεργειακών έργων της Κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

(3) Καταγραφή της Ρωσικής εθνικής ιδιοκτησίας των μέσων μαζικής ενημέρωσης στις χώρες αυτές, συμπεριλαμβανομένου των ονομάτων του μέσου, περίπου της ακροαματικότητας, και εκτίμησης του κατά πόσο αυτό προωθεί απόψεις υποστηρικτικές προς το Κρεμλίνο.

(4) Αξιολόγηση της στρατιωτικής εμπλοκής της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στον τομέα της ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένου της εμπλοκής στρατιωτικού εξοπλισμού και εταιριών παροχής προσωπικού.

(5) Αξιολόγηση των προσπαθειών που υποστηρίζονται από την Κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας για επηρεασμό εκλογών στις τρεις χώρες, με τη χρήση επιθέσεων στο κυβερνοχώρο, εκστρατείες στα κοινωνικά δίκτυα, η άλλες επιζήμιες τεχνικές.

(6) Εκτίμηση των προσπαθειών της Κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας να εκφοβίσουν και επηρεάσουν την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ηγέτη των 300,000,000 ορθοδόξων χριστιανών παγκόσμια, στην παραχώρηση του αυτοκέφαλου στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.

Πηγή: Philenews