Μαραθώνιος γεμάτος… τρύπες

Print Friendly, PDF & Email

του Χρίστου Χαραλάμπους

3 Δεκ 2016

ΑΠΟΚΡΥΒΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΕΣ Ο ΕΪΝΤΕ, ΠΟΥ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΟ «ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΙΛΙ» ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Η κατ’ εξακολούθησιν αναφορά του Νορβηγού διπλωμάτη ότι βρισκόμαστε στο τελευταίο στάδιο του δρόμου επίλυσης του Κυπριακού -τελευταίο μίλι η αγαπημένη του έκφραση- αγνοεί τις πραγματικότητες που θέλουν όλα τα κεφάλαια να είναι γεμάτα «κενά και ασάφειες»

Διακυβέρνηση και περιουσιακό έχουν πολλή δουλειά, ενώ στην οικονομία υπάρχουν ζωτικής σημασίας ανοικτά ζητήματα

Διόλου δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικότητες των συνομιλιών η επιμονή του Ειδικού Συμβούλου του Γενικού Γραμματέα των Η.Ε. Έσπεν Μπαρθ Έιντε να μιλά για το τελευταίο δύσκολο μίλι στη διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού. Ορθώς αναφέρεται σε δύσκολο μίλι, αλλά με βάση τα συμφωνηθέντα και κυρίως τα μη μέχρι σήμερα συμφωνηθέντα δεν πρόκειται για το τελευταίο μίλι αλλά για έναν ολόκληρο μαραθώνιο, που πρέπει να διανυθεί για να καταλήξει σε ορθή και δίκαιη, υπό τις περιστάσεις, λύση.

Εξαιρουμένων των δύο κορυφαίας σημασίας κεφαλαίων του εδαφικού και της ασφάλειας / εγγυήσεων και στα υπόλοιπα τέσσερα κεφάλαια (διακυβέρνηση, οικονομία, Ε.Ε. και περιουσιακό) υπάρχουν ακόμη ανοικτά ζωτικής σημασίας ζητήματα, τα οποία δεν μπορούν να υποτιμούνται επειδή έχει ανοίξει ο φάκελος των άλλων δύο κεφαλαίων. Η «Σημερινή» επιχείρησε να μαζέψει αυτά που ακόμη δεν συμφωνήθηκαν (όχι όλα) και σας τα παρουσιάζει.

ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

1. Εκ Περιτροπής Προεδρία: Το πλέον καθοριστικό ζήτημα στο κεφάλαιο της διακυβέρνησης, με τις δύο πλευρές να διαφωνούν πλήρως. Την τ/κ να επιμένει ότι αποτελεί τη ναυαρχίδα της πολιτικής ισότητας και άρα δεν υπάρχει λύση χωρίς εκ περιτροπής, και την ε/κ να ανταπαντά με την πρόταση για Πρόεδρο – Αντιπρόεδρο σε κοινό ψηφοδέλτιο με διασταυρούμενη και σταθμισμένη ψήφο.

2. Τρόπος λήψης αποφάσεων σε ομοσπονδιακό επίπεδο: Ακόμη ένα από τα κορυφαία ζητήματα στο κεφάλαιο της διακυβέρνησης, καθώς η τ/κ απαίτηση για τουλάχιστον μία ψήφο από τ/κ πλευράς εκεί και όπου δεν υπάρχει ίση εκπροσώπηση παραπέμπει σε συγκεκαλυμμένα βέτο.

3. Κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (FIR): Ένα από τα ζητήματα που άπτονται κυριαρχικών δικαιωμάτων της ομόσπονδης κυβέρνησης. Μέχρι στιγμής δεν έχει συμφωνηθεί, αν και έχει διανυθεί απόσταση και φαίνεται να αποφεύγεται η λογική του διπλού FIR. Ωστόσο υπάρχει θέμα σε σχέση με δύο κέντρα ελέγχου και κατά πόσον αυτό είναι συμβατό με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΟ

1. Αυτοδίκαιη επιστροφή προσφύγων υπό ε/κ διοίκηση: Μπορεί στο Μον Πελεράν να συμφωνήθηκε ότι θα είναι διαφορετικό το καθεστώς των περιουσιών που θα επιστρέψουν υπό ε/κ διοίκηση, ωστόσο ακόμη δεν υπάρχει συμφωνία ως προς το ότι με την επιστροφή των περιοχών αυτόματα οι πρόσφυγες θα μπορούν να πάνε στα σπίτια τους.

2. Σημαντική βελτίωση (significant improvement): Από τα πλέον καθοριστικά ζητήματα του περιουσιακού, το οποίο μπορεί να ανατρέψει τα πάντα. Ο καθορισμός του τι εστί σημαντική βελτίωση σε μια περιουσία παραμένει ζήτημα διαφωνίας και σε περίπτωση που υπάρξει αποδοχή της τ/κ θέσης, τότε οποιοσδήποτε χρήστης έκανε στην περιουσία πρόσφυγα έστω την ελάχιστη βελτίωση, τότε αυτόματα θα έχει το πρώτο δικαίωμα και η επιστροφή του Ε/κ θα καθίσταται ανέφικτη.

3. Συναισθηματικός δεσμός: Ακόμη μια εξαιρετικά σημαντική ορολογία που μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω. Η συζήτηση επί της χρονικής διάρκειας των 10 ετών για ανάπτυξη από έναν πρόσφυγα συναισθηματικού δεσμού με την περιουσία π.χ. των γονέων του προαποκλείει χιλιάδες προσφύγων δεύτερης γενιάς, κάτι που ακυρώνει ταυτόχρονα το δικαίωμα επιστροφής στην πατρογονική εστία.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

1. Σύνθεση Κεντρικής Τράπεζας: Εξέχων ζήτημα, το οποίο άπτεται των ομοσπονδιακών αρμοδιοτήτων αλλά έχει άμεση σχέση με την οικονομία της ομοσπονδίας. Επί του παρόντος η τ/κ πλευρά επιμένει σε ίση εκπροσώπηση ή στην παρουσία ξένου διοικητή, κάτι που οδηγεί σε επικίνδυνα μονοπάτια.

2. Τρόπος έγκρισης προϋπολογισμού: Από τις σημαντικότατες διαφωνίες που παραμένουν στο τραπέζι και που απειλούν την οικονομία στο σύνολό της με συχνά αδιέξοδα. Η τ/κ πλευρά επιμένει σε ειδική πλειοψηφία έγκρισης του ετήσιου προϋπολογισμού, ενώ η ε/κ πλευρά, για λόγους λειτουργικότητας του ομόσπονδου κράτους, επιμένει σε απλή πλειοψηφία με κάποιες μόνο ειδικές ρήτρες.

3. Περιοχές NUTS: Εξειδικευμένο θέμα, το οποίο όμως έχει μεγάλη σημασία. Έχει συμφωνηθεί ότι κάθε χρόνο θα παρέχεται 6% του προϋπολογισμού για θέματα υποδομών των συνιστωσών πολιτειών, εκ των οποίων το 5% στην τ/κ συνιστώσα. Οι δύο πλευρές δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει για την ύπαρξη τρίτης NUTS (προφανώς ομοσπονδιακές περιοχές ή περιοχές ειδικού καθεστώτος), καθώς και στη μεθοδολογία κατανομής των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Ο έλεγχος των τ/κ τραπεζών και το κεκτημένο

Αν κάτι πραγματικά προβληματίζει και δεν συνάδει καθόλου με την εικόνα του «τελευταίου μιλιού» που πλασάρει ο κύριος Έιντε, είναι η αδιέξοδη προσπάθεια διεθνών οργανισμών να συλλέξουν τα απαραίτητα στοιχεία για τον έλεγχο των τραπεζικών ιδρυμάτων στα κατεχόμενα αλλά και για τα δημοσιονομικά στοιχεία του καθεστώτος στον Βορρά. Αυτά δεν είναι τόσο απλά πράγματα, καθώς έχουν άμεση συνάφεια με την πρώτη μέρα της λύσης και την ενοποίηση της οικονομίας υπό το ευρωπαϊκό εποπτικό πλαίσιο. Και αν κάποιοι θεωρούν αυτά ως παρεμφερή ή παρανυχίδες μπροστά στα άλλα μεγάλα ανοικτά ζητήματα, θα πρέπει να έχουν υπόψη και σχετική δήλωση του Υπουργού Οικονομικών ότι χωρίς αυτά «δεν είναι δυνατή η υιοθέτηση του ευρώ ως κοινού νομίσματος από την πρώτη μέρα της λύσης». Αυτό λέει πολλά.

ΠΗΓΗ:http://www.sigmalive.com/simerini/politics/384624/marathonios-gematos-trypes#sthash.j0VX7uld.dpuf

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.