Μια «απάντηση» στον Αβέρωφ από τον… Μαντέλα!

Print Friendly, PDF & Email

22/3/2021

γράφει η Φανούλα Αργυρού

Η Νότιος Αφρική γιορτάζει τα 25χρονα της συνταγματικής δημοκρατίας στη χώρα – Με χαρακτηριστικά κέρματα για τις ελευθερίες του ανθρώπου – Μια απάντηση στον Αβέρωφ Νεοφύτου από τον… Μαντέλα!

Η κυβέρνηση της Νοτίου Αφρικής  από το 2019 κυκλοφορεί σειρά κερμάτων για τα 25χρονα της συνταγματικής δημοκρατίας στη χώρα. Εντός του τρέχοντος μηνός και έτους κυκλοφορούν τα τελευταία από αυτά τα κέρματα, που  συμβολίζουν το ένα τέταρτο του αιώνα της εγκαθίδρυσης της συνταγματικής δημοκρατίας στη χώρα από το 1994-2019. Το Νοτιοαφρικανικό Νομισματοκοπείο και η Τράπεζα Αποθεμάτων  της χώρας σε δήλωσή τους είπαν ότι τα κέρματα αυτά εγκαινιάζονται για να  «αναζωογονήσουν την εθνική περηφάνια».

Θα κυκλοφορούσαν ενωρίτερα αλλά λόγω της πανδημίας καθυστέρησαν.

Συνολικά τα  έξι αυτά τελευταία ειδικά κέρματα έχουν ειδικά σχεδιαστεί από διάφορους καλλιτέχνες να αντικατοπτρίζουν διάφορες φάσεις της 25χρονης συνταγματικής δημοκρατίας στη Νότιο Αφρική, με σπουδαία μηνύματα.

Το ένα έχει τίτλο «Τα δικαιώματα των παιδιών» 1994-2019 (“Children’s Rights”),  Και ο σχεδιαστής τονίζει τη σημασία της χαράς για την προσπάθεια όλα τα παιδιά στη χώρα του να έχουν το δικαιώμα ισότιμης προστασίας των πολιτικών τους δικαιωμάτων και ελευθερίας.

Το δεύτερο  με τίτλο « Το δικαίωμα στην μόρφωση» 1994-2019 (“Right to education”) συμβολίζει την παιδεία από το δημοτικό μέχρι την ανώτερη αποφοίτηση.

Το τρίτο «Περιβαλλοντικά δικαιώματα» 1994-2019 (“Environmental rights”) και προβάλει το δικαίωμα όλων των Νοτιο-Αφρικανών να έχουν πρόσβαση στις πηγές της φύσης για διαβίωση, όπως πρόσβαση στο νερό, τροφή και αέρα.

Το τέταρτο έχει τίτλο « Ελευθερία στη διακίνηση» 1994-2019 (“Freedom of movement”). ( Ειρωνικά  ο τίτλος αυτός μου θυμίζει τον μ. Σπύρο Κυπριανού…) Δοσμένης της μαύρης ιστορίας της Νοτίου Αφρικής στο διαχωρισμό και περιορισμούς, ο καλλιτέχνης σχεδίασε ένα πουλί να κρατάει ένα κλειδί, και γύρο του ένα αεροπλάνο και  ένα ταξί, συμβολίζοντας το δικαίωμα της ελευθερίας του ατόμου να επιλέγει το τόπο διαμονής του, να ταξιδεύει και να αναμένει να γίνεται ευπρόσδεκτο.

Το πέμπτο κέρμα  με τίτλο «Ελευθερία στο θρήσκευμα, πιστεύω και άποψη» 1994-2019 (“Freedom of religion, belief and opinion”) συμβολίζει την ελευθερία του ατόμου στην εθνικότητα και θρησκεία.

Και το έκτο κέρμα με τίτλο «Ας ζούμε και αγωνιζόμαστε για ελευθερία» 1994-2019 (“Let us live and strive for freedom”) στο οποίο η καλλιτέχνης προβάλει το δικαίωμα ψήφου με τα εκλογικά κέντρα το 1994.

Επιπλέον, η κυβέρνηση της Νοτίου Αφρικής κυκλοφορεί και άλλα  κέρματα, χρυσά και ασημένια για συλλογές, με ένα ειδικά να έχει δύο χέρια αγκαλιασμένα με τίτλο «Εμείς ο Λαός» (“We the People”).

Κρίμα που η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα μπορέσει ποτέ να εκδώσει τέτοια κέρματα και να γιορτάζει ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ για να αναζωογονήσει εθνική περηφάνια,  με το υφιστάμενο διαιρετικό και δικοινοτικό της δοτό σύνταγμα. Αλλά  ακόμα χειρότερα καμία εθνική περηφάνια μπορεί να επικαλεστεί με την επιμονή της στη βρετανο-τουρκική απαρτχάιντ δικοινοτική διζωνική ομοσπονδία, που οι Νοτιο-Αφρικανοί απέρριψαν το 1994,  για να διεκδικήσουν την ελευθερία, τα ανθρώπινα τους δικαιώματα ένας άνθρωπος μία ψήφος  και την συνταγματική τους δημοκρατία.  

Σημειώνω και την μεγαλύτερη ειρωνεία. Όταν οι Νοτιο-Αφρικανοί απέρριπταν την πρόταση για λύση διζωνικού διαχωρισμού, στην Κύπρο ο Πρόεδρος Γιώργος Βασιλείου (εκλεγείς με τη στήριξη του ΑΚΕΛ) δίχως εξουσιοδότηση από το λαό, δεχόταν την βρετανο-τουρκική Διζωνική, το 99% των τουρκικών απαιτήσεων κάνοντας υποτακτικά ότι  του ζητούσαν οι Βρετανοί.

Μια απάντηση στον Αβέρωφ Νεοφύτου που μας κάλεσε ανιστόρητα και παραπλανητικά να μιμηθούμε τον μ. Νέλσον Μαντέλα αποδεχόμενοι την ΔΔΟ και τις βρετανο-τουρκικές αξιώσεις, ενώ ο Μαντέλα είχε αντιθέτως απορρίψει την ρατσιστική ΔΔΟ! Του το υπέδειξε άραγε ο Βρετανός ΄Υπ. Αρμοστής Στίβεν Λίλλι και αυτό;

Συζήτηση για το ίδιο θέμα στην «Πρώτη Εκπομπή» του «Ράδιο Πρώτο»:

ΠΗΓΗ:https://simerini.sigmalive.com/article/2021/3/22/25-khronia-demokratia-sten-n-aphrike-mia-apantese-ston-aberoph-apo-ton-mantela/