H παράσταση της «Αντιγόνης»

Print Friendly, PDF & Email

H παράσταση της «Αντιγόνης»

στο κατεχόμενο αρχαίο Θέατρο της Σαλαμίνας αποτελεί «Ύβριν»

 

 

 ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΠΑΡΡΗΣ
Φιλόλογος, Επίτιμος Πρόεδρος Συνδέσμου Ελλήνων Δ/ντών Μ. Εκπαίδευσης Κύπρου

29 Σεπ 2016

Όταν σε μια Πολιτεία υποχρεούνται κάποιοι των πολιτών να αρθρογραφήσουν για αυτονόητα πράγματα, σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά, σημαίνει ότι η συνείδηση υπολειτουργεί, η ηθική χωλαίνει, οι άνθρωποι αδιαφορούν και αναισθητοποιούνται, οι καθ’ ύλην αρμόδιοι αδρανούν και αδυνατούν να κατανοήσουν και να συλλάβουν το μέγεθος και την ουσία των πραγμάτων.

Χωρίς λοιπόν κανείς να συγκινείται, σαν να μη συμβαίνει τίποτε, σε μια πατρίδα σκλαβωμένη, τρέξαμε σαν αναξιοπρεπείς, ασπόνδυλοι, χωρίς περηφάνια και εθνική συνείδηση να παρακολουθήσουμε την αρτιότερη και την υψηλότερων νοημάτων αρχαία τραγωδία, την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στο κατεχόμενο θέατρο της Σαλαμίνας.

Αυτοί που έπρεπε ν’ αρνηθούν σιώπησαν (και στην Κύπρο και στην Ελλάδα), οι Πανεπιστημιακοί κρύβονται, οι Σύνδεσμοι Φιλολόγων και γενικά οι Εκπαιδευτικοί δεν έχουν τίποτε να πουν, οι εκπρόσωποι του ΘΟΚ, του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Β. Ελλάδας μίλησαν μέν, αλλά περισσότερο για να διαφημίσουν το έργο, να καλέσουν τον κόσμο και ως αυθεντίες θεώρησαν την παράσταση σε κατεχόμενο θέατρο ως κάτι απόλυτα φυσιολογικό και θεώρησαν όσους αντέδρασαν περίπου ως προβληματικούς, οπισθοδρομικούς, στενόμυαλους και εθνικιστές.

Με κίνδυνο να θεωρηθώ κι εγώ ένας εξ αυτών, ενώνω τη φωνή μου και ακολουθώ τον σοφό μου δάσκαλο και μεγαλύτερο ποιητή της Κύπρου Κυριάκο Χαραλαμπίδη, που με το πρόσφατο άρθρο του διέσωσε τουλάχιστον την τιμή και την υπόληψη των «πνευματικών ανθρώπων», που στην πλειοψηφία τους «υπνώττουν» ή έπαψαν πλέον να είναι «πνευματικοί».

Με σπαραγμό ψυχής και επαναστατημένη συνείδηση προσπάθησε ο ποιητής να ξυπνήσει τον κόσμο και τους αρμόδιους και να τους πει ότι η παράσταση της «Αντιγόνης» σε κατεχόμενο θέατρο είναι ηθικά κολάσιμη και συνιστά «Ύβριν». Ποιος όμως ακούει τους ποιητές στην Κύπρο του 2016;

Γιατί αυτοί οι αιθεροβάμονες ποιητές χαλούν ξαφνικά την ησυχία και τη «Νιρβάνα» μας; Εδώ όπου να ΄σαι θα πουλούμε φυσικό αέριο και πετρέλαιο και θα γίνουμε όλοι πλούσιοι εμίρηδες, για τη Σαλαμίνα σκοτιστήκαμε; Στο κάτω-κάτω βρίσκεται στο ένα «συνιστών κρατίδιο» και στο άλλο είμαστε εμείς.

Ας προετοιμαστούμε λοιπόν από τώρα. Στο κάτω-κάτω δεν πρέπει να περνάς καλά με τους γείτονές σου; Είναι ανάγκη να ξέρεις ιστορία; Είναι ανάγκη να νοιάζεσαι από πού ήρθαν και τι γυρεύουν εκεί αυτοί που αύριο, με στολή ή χωρίς, θα παρακολουθούν και θα ελέγχουν τον κόσμο, θα φροντίζουν για την «τάξη» και μας επέτρεψαν να παρακολουθήσουμε την τραγωδία στο «σπίτι» τους;

Τι σημασία έχει αν δεν καταλαβαίνουν λέξη, αν τους είναι εντελώς άγνωστα τα δρώμενα; Αν τους είναι ξένος ο λόγος του Σοφοκλή, αν δεν μπορούν να συλλάβουν το τι διαχρονικά εκπροσωπεί η «Αντιγόνη».

Για όνομα του Θεού. Φτάσαμε στο έσχατο κατάντημα. Δεν θυσιάζεις τα πάντα για να σε πουν προοδευτικό. Υπάρχουν όρια, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να σέβεσαι, υπάρχουν αρχές και αξίες, υπάρχει και εθνική αξιοπρέπεια και περηφάνια.
Το πνεύμα της «Αντιγόνης», οι αρχές και αξίες που εκπροσωπεί, ο αρχαίος ελληνικός θεατρικός λόγος δεν χωρούν σε κατοχή, δεν λειτουργούν, δεν λέγονται υπό επιτήρηση.

Είναι πραγματικά οξύμωρο και σχιζοφρενικό ν’ ακούεται η φωνή του Δικαίου της Ηθικής, της δύναμης των άγραφων Ηθικών Νόμων, της Ελευθερίας, σ’ ένα υπέροχο ελληνικό θέατρο, που όμως η μπότα του κατακτητή υποχρέωσε αυτούς στους οποίους ανήκει να πάνε ως επισκέπτες υπό τον έλεγχο αυτών που απ’ τα βάθη της Ανατολής κάποιοι κουβάλησαν. Αυτοί διαχειρίζονται, αυτοί εκμεταλλεύονται τη Σαλαμίνα.

Ας μη μας λεν ότι είναι μεγάλο κέρδος το ότι θα ακουστεί ο ελληνικός λόγος σε ένα κατεχόμενο Ελληνικό Θέατρο. Δεν επιλύει το πρόβλημα, δεν ανατρέπει την κατοχή, όπως δεν την ανατρέπουν ούτε οι λειτουργίες σε εκκλησίες μας όποτε η «μεγαλοψυχία» των Τούρκων το επιτρέψει. Στιγμιαία τα αποτελέσματα που προκαλούν μεν ανθρώπινη συγκίνηση, αλλά δεν αποτρέπουν δυστυχώς τη γελοιοποίησή μας.

Για όλους αυτούς τους λόγους, πρωτίστως για την Τιμή, την Περηφάνια, την Ηθική και την Αξιοπρέπεια που η «Αντιγόνη» εκπροσωπεί, καταθέτω τη διαφωνία μου για την παράσταση την οποία θεωρώ «Ύβριν» και ως εκ τούτου «υβριστές» και όλους όσοι το προκάλεσαν, ή το ενέκριναν.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.