Τακτικισμοί για FIR και Τύμπου

Print Friendly, PDF & Email

01 Οκτώβριος 2017, 18:00

Του Σωτήρη Παπαδόπουλου

ΑΤΥΠΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΖΗΤΗΣΕ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΙΑΣ ΝΑ ΕΤΟΙΜΑΣΕΙ Ο Γ.Γ. ΤΟΥ ICAO ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ

ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ ΤΟΥ 2011 ΥΠΗΡΞΕ ΜΥΣΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΩΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΜΕ ΤΟΝ Γ.Γ. ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΠΑΡΕΔΩΣΕ ΠΑΚΕΤΟ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

Ένα πακέτο 6 σημείων για το καυτό ζήτημα της Τύμπου τέθηκε στη διάθεση της Λευκωσίας από το 2011, το οποίο, μάλιστα, στην πορεία απέκτησε στο παρασκήνιο διαπραγματευτική δυναμική για να μπορέσει να ανοίξει η περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Σημερινής» της Κυριακής, στις 27 Απριλίου 2011, ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Δημήτρης Χριστόφιας συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, με κεντρικό θέμα στην ατζέντα το ζήτημα του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου.

Ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας κατά τη διάρκεια της συνάντησης αναφέρθηκε σε ένα πακέτο 6 σημείων, σύμφωνα με το οποίο θα μπορούσε να λυθεί το ζήτημα με το παράνομο αεροδρόμιο. Τα 6 σημεία που περιελάμβανε το πακέτο είναι τα ακόλουθα:

1. Η Κυπριακή Δημοκρατία να υποβάλει ως Κράτος Μέλος αίτηση προς τον ICAO (Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας) για εγγραφή του αεροδρομίου και Κέντρου Ελέγχου «ERCAN», ως νόμιμων οντοτήτων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό το γεγονός θα επιτρέψει τη χρησιμοποίησή τους από διεθνείς πτήσεις.

2. Η διαχείριση και η εποπτεία τόσο του αεροδρομίου όσο και του Κέντρου Ελέγχου να ανατεθεί προσωρινά και για μια μεταβατική περίοδο (μέχρι τη λύση του Κυπριακού) σε τρίτο ή διεθνή Οργανισμό ( π.χ. τον ίδιο το ICAO ή το Eurocontrol), είτε σε τρίτη χώρα.

3. Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας σε ολόκληρο το FIR Λευκωσίας να γίνεται μόνον από το Κέντρο Ελέγχου Λευκωσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

4. Το λεγόμενο «ERCAN Advisory Airspace» να καταργηθεί, ένα μικρό μέρος (lower airspace) γύρω από το αεροδρόμιο που θα ελέγχεται από το Κέντρο Ελέγχου «ERCAN», ως απαραίτητη διαδικασία «ελέγχου προσέγγισης».

5. Η Τουρκία να επιτρέψει τη χρήση του FIR της και των αεροδρομίων της σε κυπριακές αεροπορικές εταιρείες.

6. Το Κέντρο Ελέγχου Άγκυρας να αποκαταστήσει απευθείας επικοινωνία και συντονισμό με το Κέντρο Ελέγχου Λευκωσίας.

«Κάνε μου άτυπο έγγραφο»

Η τοποθέτηση του Γ.Γ. του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας προβλημάτισε τον κ. Χριστόφια, χαρακτηρίζοντας το ζήτημα πολύ σοβαρό και τις αναφορές του ισχυρού άντρα του ICAO ως «τροφή για σκέψη». Γι’ αυτόν τον λόγο ζήτησε να ετοιμαστεί άτυπο έγγραφο, όπου θα καταγράφεται το συγκεκριμένο πακέτο 6 σημείων.

Το συγκεκριμένο άτυπο έγγραφο έφτασε στο Προεδρικό και ζητήθηκε να ετοιμαστεί η απάντηση, η οποία, ωστόσο, δεν είναι γνωστό, αν, τελικώς, εστάλη ή όχι. Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το ζήτημα της Τύμπου, για δύο συγκεκριμένους λόγους.

· Να διασφαλιστεί η ασφάλεια στο FIR Λευκωσίας.

· Να αποκατασταθεί η συνεργασία δύο μελών του, της Τουρκίας και της Κύπρου.

Το συγκεκριμένο έγγραφο ουδέποτε πετάχτηκε στον κάλαθο των αχρήστων και μάλιστα στο παρασκήνιο κάποια στιγμή είχε αποκτήσει διαπραγματευτική δύναμη με φόντο το άνοιγμα της Περίκλειστης Πόλης της Αμμοχώστου.

Τύμπου – Αμμόχωστος

Ο τότε Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέφανος Στεφάνου, όταν ρωτήθηκε από τη «Σημερινή» της Κυριακής για το ζήτημα, είπε ότι η Κυβέρνηση Χριστόφια ουδέποτε συζήτησε διασύνδεση του ανοίγματος των Βαρωσίων με αντάλλαγμα το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου. «Η διαφορά με την Τύμπου είναι ότι για το άνοιγμα των Βαρωσίων υπάρχει και το ψήφισμα 550. Μάλιστα το άνοιγμα των Βαρωσίων υπάρχει και στη συμφωνία 10 σημείων Κυπριανού – Ντενκτάς το 1979», ανέφερε.

Ο κ. Στεφάνου όταν ρωτήθηκε για τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας τόνισε ότι, πράγματι, υπήρχαν κάποιες κινήσεις από τον ICAO, όμως ουδέποτε η Κυβέρνηση αποδέχθηκε να συζητήσει τις συγκεκριμένες προτάσεις.

Χριστοδουλίδης: Δεν έχουμε δει τέτοιο έγγραφο

Η «Σημερινή» της Κυριακής ζήτησε και την τοποθέτηση της Κυβέρνησης για το συγκεκριμένο πακέτο 6 προτάσεων για την Τύμπου. Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος υποστήριξε ότι δεν έχει έρθει στην αντίληψη της Κυβέρνησης τέτοιο έγγραφο και ουδέποτε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δέχθηκε να συζητήσει διασύνδεση της Τύμπου με το άνοιγμα των Βαρωσίων.

Το 2014, πάντως, οι πληροφορίες έλεγαν ότι το Προεδρικό προσπαθούσε να πείσει τον τότε κατοχικό ηγέτη Ντερβίς Έρογλου για μια πρώτη κίνηση στην Αμμόχωστο, με την έναρξη μελέτης βιωσιμότητας που θα χρηματοδοτήσουν οι Αμερικανοί. Μάλιστα, προς αυτήν την κατεύθυνση, η Λευκωσία δεν θα είχε πρόβλημα να συζητήσει και για το αεροδρόμιο της Τύμπου, αν βρισκόταν φόρμουλα που θα καθιστά αποδεκτές τις προτάσεις Αναστασιάδη για την Αμμόχωστο, που περιελάμβαναν λιμάνι και ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας.

Το 2015 η άφιξη Μπάιντεν στην Κύπρο είχε δημιουργήσει ελπίδες για άνοιγμα της περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου. Οι δύο πλευρές, με τη συνδρομή των Αμερικανών, είχαν φθάσει κοντά στην επίτευξη συμφωνίας, πριν από την επίσκεψη Μπάιντεν, αλλά αυτή δεν προχώρησε, γιατί η τουρκοκυπριακή πλευρά ζήτησε να μη συμμετέχουν Ελληνοκύπριοι στην ομάδα εμπειρογνωμόνων που θα έμπαινε στην κλειστή πόλη.

Οι τοποθετήσεις του Ακιντζί

Με το καλημέρα της ανάληψης των κατοχικών του αρμοδιοτήτων ο Μουσταφά Ακιντζί είχε αναφέρει ως ζήτημα Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης το άνοιγμα των Βαρωσίων υπό τον ΟΗΕ, με ταυτόχρονη λειτουργία λιμανιού και αεροδρομίου για απευθείας πτήσεις και εμπόριο.

Ωστόσο, δύο χρόνια μετά και με φόντο την αποτυχία των συνομιλιών στο Κραν Μοντανά, ο κατοχικός ηγέτης ζητά τώρα τη νομιμοποίηση διεθνών πτήσεων από το αεροδρόμιο «Ερτζιάν», εκτός από τη λειτουργία και το άνοιγμα λιμανιού της Αμμοχώστου για απευθείας εμπόριο με την Ε.Ε., ώστε να δεχθεί το άνοιγμα υπό τη διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου.

ΠΗΓΗ:http://www.sigmalive.com/simerini/politics/458718/taktikismoi-gia-fir-kai-tympou