Ασύμμετρη Απειλή το Προσφυγικό

Print Friendly, PDF & Email

13 Ιανουάριος 2019, 18:05

Της Νάταλης Μιχαηλίδου

ΟΡΙΑΚΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΙΜΟΙ ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ – ΑΝΗΣΥΧΕΙ Η ΚΔ, ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΕΤΑΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ

ΣΕ ΣΟΒΑΡΗ ΕΘΝΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ ΤΕΙΝΕΙ ΝΑ ΜΕΤΑΤΡΑΠΕΙ Η ΑΥΞΗΤΙΚΗ ΤΑΣΗ ΤΩΝ ΡΟΩΝ ΠΟΥ «ΓΕΝΝΗΣΕ» Η ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΣΤΗN ΣΥΡΙΑ. ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΠΤΟ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Για σοβαρή «εθνική απειλή» κάνουν λόγο στη «Σ» ανώτατες αρμόδιες πηγές με πλήρη γνώση του μεταναστευτικού ζητήματος, τόσο όσον αφορά την ανθρωπιστική πτυχή, όσο και σε σχέση με ενδεχόμενους κινδύνους σε επίπεδο ασφάλειας. Ανώτερος αξιωματούχος, μιλώντας στη «Σ» υπό το καθεστώς της ανωνυμίας, χαρακτήρισε ως «όπλο στα χέρια της Άγκυρας» τις ροές από τα παράλια της Τουρκίας με προορισμό την Κύπρο και άλλα ευρωπαϊκά κράτη, ενώ γίνονται παράλληλα αναφορές σε «έμμεσο τρόπο εποικισμού», που ενδέχεται να οδηγήσει σε δημογραφική αλλοίωση.

Το θέμα, όμως, σε επίπεδο επίσημων τοποθετήσεων παραμένει… ταμπού, αφού το μεταναστευτικό κύμα παραμένει ως επί το πλείστον απόρροια της προσφυγικής κρίσης και δεν μπορεί παρά να χρήζει λεπτών χειρισμών, αλλά και της επίδειξης της απαιτούμενης ευαισθησίας προς τους ανθρώπους που δικαίως αιτούνται προστασίας.

Εντούτοις, οι αριθμοί που κατατάσσουν την Κύπρο πρώτη σε ροή κατ’ αναλογίαν πληθυσμού και δεύτερη στους συσσωρευμένους αριθμούς (το άθροισμα, δηλαδή, όσων ήδη διαμένουν στην ΚΔ υπό καθεστώς πολιτικής προστασίας με τους αιτητές ασύλου), καθιστούν βάσιμους, κατά κοινή παραδοχή, τους λόγους ανησυχίας -η κρίση που καλείται να διαχειριστεί η κυβέρνηση, με ανεπαρκή στήριξη από την ΕΕ δεν κρύβεται πλέον κάτω από το χαλί υπό τον μανδύα της μονοδιάστατης προσέγγισης παροχής, αποκλειστικά, ανθρωπιστικής βοήθειας.

«Σήμερα είναι 20 χιλιάδες. Αύριο θα είναι 40 χιλιάδες. Τι θα κάνουμε; Θα κτίσουμε μια μικρή πόλη για τους Σύριους;», διερωτάται ανώτερο κυβερνητικό στέλεχος. Και ενώ η Ελλάδα και η Κύπρος βρίσκονται εν αναμονή της αναθεώρησης της Συνθήκης του Δουβλίνου από την ΕΕ, οι ανησυχίες για τηn δημογραφική αλλοίωση, για τους τουρκικούς σχεδιασμούς, αλλά και την εξάντληση των περιθωρίων αντιμετώπισης του θέματος σε τοπικό επίπεδο, όλο και εντείνονται.

Η κρίση σε αριθμούς

Πέραν των 900 ήταν οι αφίξεις διά θαλάσσης ή μέσω κατεχομένων για τις οποίες ενεργοποιήθηκε το Σχέδιο «Ναυκράτης» κατά το 2018. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, καταγράφονται τουλάχιστον πέντε περιπτώσεις όπου ο «Ναυκράτης» ενεργοποιήθηκε για αφίξεις μέσω κατεχομένων μόνο ανδρών συριακής καταγωγής, κυρίως νεαρής ηλικίας, οι οποίοι πλειοψηφούν και επί του συνόλου.

Το Σχέδιο, το οποίο ενεργοποιήθηκε πέρσι περισσότερες από 40 φορές, αφορά τόσο στην περίπτωση που μετανάστες καταφθάνουν με βάρκες απευθείας στις ελεύθερες περιοχές, αλλά και για μαζικές αφίξεις ατόμων που περνούν στις ελεύθερες περιοχές μέσω της Πράσινης Γραμμής. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι, το 2018 υποβλήθηκαν 6617 αιτήσεις διεθνούς προστασίας που αντιστοιχούν σε 7761 άτομα, κατατάσσοντας την ΚΔ πρώτη σε ποσοστό αιτητών σε αναλογία πληθυσμού, σύμφωνα με τις εκθέσεις της Eurostat.

Η αυξημένη ροή προσφύγων προς την Κύπρο συνεχίζει την ανοδική της πορεία, όπως επίσης και η αύξηση των αφίξεων από Τουρκία, Συρία και Λίβανο. Η αυξητική τάση, με βάση στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών, κυμαίνεται πέραν του 50%, ενώ η πλειοψηφία των αιτητών ασύλου είναι Σύριοι υπήκοοι. Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2018 αιτήθηκαν ασύλου 1510 Σύριοι, 706 άτομα από την Ινδία, 436 άτομα από το Πακιστάν, 705 από την Μπαγκλαντές και 382 από το Καμερούν.

Οι πρόσφατες αφίξεις επιβεβαιώνουν την ύπαρξη νέας διαδρομής μέσω Τουρκίας, με την Κύπρο να επιλέγεται από τους Σύριους ως τελικός προορισμός λόγω συγγενών τους που διαμένουν ήδη στη χώρα υπό το καθεστώς αιτητή ή δικαιούχου διεθνούς προστασίας. Υπενθυμίζεται ότι, εκ των 31 άτυπων μεταναστών που αποβιβάστηκαν στον κατεχόμενο Λιμνίτη πριν από μερικές μόλις ημέρες (συγκεκριμένα στις 8 Ιανουαρίου) και εντοπίστηκαν από τις Αρχές στον Κάτω Πύργο Τηλλυρίας, οι 27 ήταν άνδρες συριακής καταγωγής.

«Δεν εφησυχάζουμε», λέει ο Ιωνάς

Κληθείς να περιγράψει τους μηχανισμούς ελέγχου και να αξιολογήσει τη μέχρι στιγμής αποτελεσματικότητά τους, ο Υπ. Δικαιοσύνης περιγράφει μια ενδελεχή διαδικασία, με αφετηρία τηn λήψη συνεντεύξεων, το λεγόμενο «σκρίνινγκ» για να προσδιοριστούν και να επαληθευτούν η εθνικότητα ή τα στοιχεία των ατόμων, που ακολουθεί «περαιτέρω διερεύνηση πληροφοριών ή στοιχείων προσώπων που πιθανόν να μετέχουν ή να εμπλέκονται σε πράξεις τρομοκρατίας, μέσω και του δικτύου που λειτουργεί στην ΕΕ».

Κατά καιρούς υπήρξαν περιπτώσεις ατόμων που εισήλθαν στην ΚΔ, για τα οποία υπήρχαν τέτοιες πληροφορίες και «ενεργήσαμε άμεσα και στάληκαν στη χώρα που τα επιζητούσε», δηλώνει ο Ιωνάς Νικολάου στη «Σ», διαβεβαιώνοντας παράλληλα για την ύπαρξη ενός «καλού συστήματος ελέγχου τόσο στα αεροδρόμια όσο και σε σχέση με τα πρόσωπα τα οποία έρχονται στην Κύπρο μέσω κατεχομένων».

Παρόλα αυτά, σημειώνει ότι «ποτέ και καμία χώρα δεν μπορεί να δηλώνει πλήρως ικανοποιημένη από την προσπάθεια που καταβάλλεται για διερεύνηση τέτοιων ζητημάτων», εφόσον όπως εξηγεί παρατηρήθηκαν ενέργειες ακόμα και σε χώρες που αξιοποιούν ιδιαίτερα ανεπτυγμένα συστήματα πληροφοριών, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Αγγλία.

«Κανένας δεν μπορεί να πει ότι οι πηγές πληροφόρησής του εξαντλούνται», σημειώνει χαρακτηριστικά και προσθέτει ότι «σε τέτοιες περιπτώσεις, πέρα από τις έρευνες που γίνονται κατά τον χρόνο της εισόδου, λαμβάνονται και μέτρα καθόλη τη διάρκεια της παραμονής τους». Όσον αφορά ανησυχίες που εκφράζονται για τον μεγάλο αριθμό νεαρών ανδρών που εισέρχονται στα εδάφη της ΚΔ, κυρίως μέσω κατεχομένων, ο κ. Νικολάου τις χαρακτηρίζει ως «εύλογες».

Υπογραμμίζει, επιπλέον, ότι «δεν πρέπει να εφησυχάζουμε» και ότι «είναι σε επιφυλακή οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους και λαμβάνονται όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα». Λόγω των αριθμών, ειδικότερα αυτών που καταγράφηκαν το 2018, «έχουν ενισχυθεί τόσο η στελέχωση όσο και τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται, έχουν διαφοροποιηθεί οι διαδικασίες αξιολόγησης των μεταναστών και των αιτήσεων ασύλου και γίνεται μια προσπάθεια ώστε να ανατρέψουμε ή να περιορίσουμε όλους εκείνους τους λόγους που καθιστούν την Κύπρο προορισμό, κυρίως από τη Συρία».

Ο κ. Νικολάου σημειώνει την επικείμενη δημιουργία Διοικητικού Δικαστηρίου Διεθνούς Προστασίας στο πλαίσιο της προσπάθειας «επίσπευσης της εξέτασης των αιτήσεων, καθώς και οι διαδικασίες ενώπιον της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφυγών και συγκροτείται ειδικό δικαστήριο για να εξετάζει τις προσφυγές, ούτως ώστε να περιοριστεί ο χρόνος που επιβάλλεται η παραμονή αιτητή πολιτικού ασύλου μέχρι την έκδοση τελεσίδικης απόφασης».

Επιπρόσθετα, λέει ο υπουργός, «γίνεται διαχωρισμός των έκδηλα αβάσιμων αιτήσεων για να εξετάζονται σε άμεσο χρόνο και κατ’ αυτόν τον τρόπο να δίδεται ξεκάθαρα το μήνυμα προς όσους γνωρίζουν ότι δεν έχουν λόγο να υποβάλουν αίτημα για πολιτικό άσυλο, να μην εκμεταλλεύονται τη χρονοβόρα διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων για να εξασφαλίζουν την παραμονή τους».

Προς αυτήν την κατεύθυνση, από τον περασμένο Σεπτέμβρη οι έκδηλα αβάσιμες αιτήσεις, που αφορούν κυρίως μετανάστες από Ασία και Αφρική που αγγίζουν περίπου το 40%, εξετάζονται και απορρίπτονται άμεσα, σε διάστημα 2-3 μηνών. «Σταδιακά, όταν επανέλθει η ηρεμία και η ασφάλεια, θα πρέπει να ξεκινήσουν και οι επαναπατρισμοί στη Συρία», καταλήγει ο κ. Νικολάου.

«Όπλο» στα χέρια της Τουρκίας

Για «πρόσθετο πολιτικό όπλο στα χέρια της Τουρκίας, για να εκβιάζει την Ευρώπη και να προωθεί τα σχέδιά της και στην Κύπρο», κάνουν λόγο αρμόδιες πηγές, σχολιάζοντας τον ρόλο και την πολιτική της Άγκυρας επί του θέματος. Σε σχετικό άρθρο του στην παρούσα έκδοση (βλ. σελίδα 32), ο αντιστράτηγος ε.α. Φοίβος Κλόκκαρης αναφέρεται σε ενέργειες δημογραφικής αλλοίωσης της Κύπρου, όχι μόνο στις κατεχόμενες περιοχές, αλλά και στις ελεύθερες περιοχές, «με την προώθηση από το έδαφός της, προσφύγων που προέρχονται από την εμπόλεμη ζώνη της Συρίας, στην πλειονότητα τους άνδρες μουσουλμάνοι».

«Προφανώς υπάρχει διασύνδεση του τουρκικού κράτους με δουλέμπορους διακινητές και συνεργασία με πυρήνες στην Κύπρο», γράφει ο Φ. Κλόκκαρης, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω πρακτική εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική της Τουρκίας «για έλεγχο ολόκληρης της νήσου». Σχετικές και διόλου τυχαίες και οι πρόσφατες προειδοποιήσεις του Αρχηγού της Εθνικής Φρουράς ότι η ΕΕ και τα κράτη-μέλη της πρέπει να προετοιμαστούν για το ενδεχόμενο εισβολής από τον ISIS και η δημόσια δήλωσή του ότι μεταναστευτικά ρεύματα εισάγουν τρομοκράτες σε χώρες μέλη της Ευρώπης επηρεάζοντας την ασφάλεια.

«Αφύλακτα σύνορα»

«Η Κύπρος είναι πολύ μικρό δοχείο για να χωρέσει όλον τον πόνο της περιοχής», δηλώνει στη «Σ» ο πρώην βουλευτής, Χρίστος Ρότσας, υποστηρίζοντας, παράλληλα, ότι οι ανεξέλεγκτες μαζικές αφίξεις θα έχουν ως αποτέλεσμα «να μην έχουμε αύριο τον αναγκαίο χώρο και την ικανότητα να φιλοξενήσουμε τους πραγματικούς πρόσφυγες». Ο κ. Ρότσας, που κάνει λόγο για «αφύλακτα σύνορα», υποδεικνύει την ανάγκη «να ξεχωρίσουμε μεταξύ των πραγματικών προσφύγων, των μεταναστών και των λαθρομεταναστών».

«Κάποιοι υπουργοί θέλουν να δράσουν, τα σώματα ασφαλείας θέλουν να δράσουν, αλλά το Προεδρικό δεν τους αφήνει και όλως παραδόξως ούτε τα κόμματα της αντιπολίτευσης ενδιαφέρονται», δηλώνει. «Αυτό που δεν κάναμε και πρέπει να κάνουμε είναι χώρους υποδοχής και φιλοξενίας, στους οποίους να παραμένουν μέχρι τη διακρίβωση των στοιχείων τους και την εξέταση των αιτήσεων», σημειώνει και συμπληρώνει ότι «η Κύπρος έχει γεμίσει με παράνομους». «Τι περιμένουμε για να δράσουμε; Να μεγιστοποιηθεί περαιτέρω το πρόβλημα; Η Ευρώπη δεν έχει λύσει το πρόβλημα για τον εαυτό της. Θα βρει λύση για εμάς;», διερωτάται.

Σε «κίνδυνο για την εθνική μας ασφάλεια» αναφέρεται από την πλευρά του και ο ο πρόεδρος της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφυγών, Χριστόδουλος Τσέλεπος. «Πρέπει να ανησυχούμε και πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στις πληροφορίες που συγκεντρώνουμε, ειδικά στην περίπτωση των αφίξεων μέσω Τουρκίας, για να μπορούμε τουλάχιστον να εντοπίζουμε ύποπτα στοιχεία», δηλώνει στη «Σ». Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες της «Σ», υπόψη των αρμόδιων Αρχών βρίσκεται και αξιοσημείωτος αριθμός ατόμων που εισέρχονται στα εδάφη της ΚΔ μετά από προτροπή και χρηματοδότηση των διακινητών από Σύριους προσφύγων που ήδη εξασφάλισαν πολιτικό άσυλο ή βρίσκονται εν αναμονή της απόφασης.

Στην ΕΕ το «κλειδί»

«Ήδη αρχίσαμε να εφαρμόζουμε ένα σύστημα ταχείας εξέτασης των προδήλως αβάσιμων αιτήσεων και, σε συνεργασία με το Υπ. Δικαιοσύνης, προσπαθούμε να επισπεύσουμε τη σύσταση του δικαστηρίου διεθνούς προστασίας, ώστε όπου υπάρχει ευχέρεια επιστροφών και απελάσεων να γίνονται», δηλώνει ο Υπ. Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης, απαριθμώντας στη «Σ» τα επιπλέον μέτρα για αντιμετώπιση της πρόκλησης των αυξανόμενων αριθμών. «Τόσο με τη βοήθεια της ΕΕ, αλλά και με τις δικές μας δυνάμεις», προσθέτει, «προσπαθούμε να διαχειριστούμε όσο καλύτερα γίνεται την κατάσταση εσωτερικά».

Επιπρόσθετα, ο κ. Πετρίδης επανέλαβε την ανάγκη προώθησης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μεταναστευτικής πολιτικής και της αναθεώρησης της συνθήκης του Δουβλίνου, που προωθεί η Κύπρος σε συνεργασία με άλλα κράτη-μέλη. «Η λύση, όχι του προβλήματος, αλλά της διαχείρισης του προβλήματος -και αυτό επαναλαμβάνουμε ως κυβέρνηση στα ευρωπαϊκά φόρα- είναι η συμπερίληψη του μηχανισμού αυτόματης ανακατανομής σε όλην την επικράτεια της ΕΕ των ανθρώπων στους οποίους με βάση τις συνθήκες παρέχεται καθεστώς πολιτικής προστασίας».

Την ίδια ώρα, συμπληρώνει, «η Ευρώπη πρέπει να επιδείξει και την τόλμη να μιλήσει με την ίδια τη Συρία και να κοιτάξει και προς την κατεύθυνση δημιουργίας ζωνών ασφαλείας, ενδεχομένως με εγγυήσεις της ΕΕ, ενδεχομένως με αποσπάσματα επιτήρησης ευρωπαϊκών ή άλλων χωρών, ούτως ώστε να ενθαρρυνθεί ο επαναπατρισμός των προσφύγων».

Όσον αφορά τα επονομαζόμενα hot-spots, ο κ. Πετρίδης δεν αποκλείει να προκύψει μελλοντικά η ανάγκη δημιουργίας τους και στην Κύπρο, αν και εκφράζει την πεποίθηση ότι πρόκειται για «προσωρινές λύσεις σε πρωτόγνωρα και ασύμμετρα προβλήματα». «Έχουμε δει πού οδήγησε η δημιουργία τους σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας -οι πρώτοι που αποτελούν θύματα τέτοιων λύσεων είναι οι ίδιοι οι πρόσφυγες ή αιτητές πολιτικού ασύλου, που όπως είπε και ο πρωθυπουργός της Ελλάδας ‘κατήντησαν τη χώρα μια αποθήκη ψυχών’», λέει.

Ο Υπ. Εσωτερικών δεν κρύβει την ανησυχία του για φαινόμενα γκετοποίησης, σχολιάζοντας ότι «δεν μπορούν εύκολα να αποτραπούν όταν οι αριθμοί ξεφεύγουν». Έντονο προβληματισμό εκφράζει και σε σχέση με την αυξητική τάση των ροών, τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των ατόμων, αλλά και τις αφίξεις μέσω Τουρκίας. «Αναμφίβολα μας ανησυχεί -και στην Ελλάδα και στη Γερμανία και σε άλλες χώρες είδαμε περιπτώσεις όπου είχαν παρεισφρήσει ακραία στοιχεία», αναφέρει και προσθέτει ότι «οι αριθμοί είναι τέτοιοι που οφείλουμε να ανησυχούμε, να λαμβάνουμε τα πλέον ενδεδειγμένα μέτρα και να αυξάνουμε τους ελέγχους για θέματα ασφάλειας».

Από την πλευρά της, η βουλευτής του ΑΚΕΛ και πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εσωτερικών, Ελένη Μαύρου, αναφέρει ότι «χωρίς να υπάρχει οποιοδήποτε στοιχείο που να επιτρέπει να εκφράζονται αυτές οι ανησυχίες, το να καλλιεργούμε τον φόβο και την ξενοφοβία στην τοπική κοινωνία μάλλον ζημιά προκαλεί παρά διευκολύνει τη διαχείριση του θέματος». Σημειώνει δε ότι το θέμα των αυξημένων προσφυγικών ροών «πρέπει να τυγχάνει χειρισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο στο πλαίσιο της αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών» και ότι «υπάρχει μια σειρά από προγράμματα και ταμεία της ΕΕ, που αξιοποιούμε και πρέπει να αξιοποιήσουμε σε μεγαλύτερο βαθμό ως ΚΔ, ώστε και σε ανθρώπινο επίπεδο να παρέχουμε την προστασία που απαιτείται και τα προβλήματα που πιθανόν να δημιουργούνται, να περιορίζονται».

Σε στενό (νομικό) κλοιό

Ως «δαιδαλώδες» νομικό ζήτημα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο σχεδιασμός αποτελεσματικής πολιτικής διαχείρισης και απώθησης των μεταναστευτικών ροών, σημειώνουν ειδικοί στη «Σ», λαμβάνοντας υπόψη τις πρόνοιες τόσο του Διεθνούς Προσφυγικού Δικαίου όσο και του Δικαίου των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Το ενδεχόμενο επιστροφής ατόμων που καταφθάνουν στην Κύπρο μέσω χωρών που θεωρούνται ασφαλείς (όπως για παράδειγμα ο Λίβανος) στο πλαίσιο διμερών συμφωνιών, αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης στο κυβερνητικό στρατόπεδο.

Νομικοί κύκλοι αναφέρουν ότι το θέμα χρήζει περαιτέρω μελέτης, καθώς δύναται να προσκρούει στην Αρχή του non-refoulement (μη επαναπροώθησης), που έχει ως αφετηρία τη συμβατική της κατοχύρωση στο άρθρο 33 της Σύμβασης της Γενεύης του 1951 για το Καθεστώς των Προσφύγων. Από την άλλη, η αρχή του non-refoulement, νοούμενη ως απαγόρευση κάθε μέτρου απομάκρυνσης του πρόσφυγα ή αιτούντος άσυλο σε εδάφη όπου αντιμετωπίζει κίνδυνο δίωξης, διαπλάθεται διαρκώς μέσω και της εκάστοτε κρατικής πρακτικής.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι εν έτει 2018, η ΚΔ απέρριψε περίπου το 50% του συνόλου των αιτήσεων, αλλά το πρόβλημα της επιστροφής μετά την απόρριψη εξακολουθεί να ταλανίζει τους αρμόδιους (ούτε οι ασφαλείς χώρες δέχονται προς το παρόν επιστροφές), υπό νομικό πρίσμα θα πρέπει να τεθούν επίσης οι ποικίλες εκφάνσεις του σύγχρονου προσφυγικού και μεταναστευτικού προβλήματος, όσον αφορά τις μαζικές αφίξεις αιτούντων άσυλο, τα μέτρα ελέγχου των συνόρων, τις συμφωνίες επανεισδοχής και άλλα.

Περί ανιθαγένειας και καθεστώτος προστασίας

«Δεν πρόκειται για κρίση, ούτε πρέπει ν’ αφεθεί η κατάσταση να οδηγηθεί σε τέτοιο σημείο», υποστηρίζει η αντιπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR). «Το ζήτημα θα πρέπει να είναι διαχειρίσιμο», δηλώνει στη «Σ» η κ. Katja Saha και υποδεικνύει ότι «μια σφαιρική προσέγγιση του συστήματος ασύλου θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της παρούσας πρόκλησης», ενώ «η εφαρμογή δίκαιων, αποτελεσματικών και γρήγορων διαδικασιών εξέτασης των αιτήσεων είναι προς το συμφέρον όλων, καθώς το σύστημα ασύλου πρέπει να προορίζεται για τις περιπτώσεις εκείνων που χρειάζονται διεθνή προστασία».

Επιπλέον, όπως αναφέρει, «επιβάλλεται να γίνουν περισσότερα σε επίπεδο ενσωμάτωσης των προσφύγων στην κοινωνία». Σε συνάντησή της με τον Πρόεδρο της Βουλής τον περασμένο Δεκέμβρη, η κ. Saha ζήτησε όπως εξεταστεί παράλληλα το ενδεχόμενο επικύρωσης της Σύμβασης του 1954 για το καθεστώς των Ανιθαγενών, ενώ θέση της UNHCR είναι και η παραχώρηση επιπλέον δικαιωμάτων στα άτομα που διαμένουν στην Κύπρο με καθεστώς συμπληρωματικής προστασίας.

«Είμαστε μια χώρα που βιώνει ακόμα την κατοχή και τον παράνομο εποικισμό και οφείλουμε να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί όσον αφορά τις κυρώσεις τέτοιων Συμβάσεων, γιατί μπορεί να μας δημιουργήσουν σοβαρά πολιτικά θέματα», απαντά σχετικά ο κ. Πετρίδης. «Δεδομένων και των αριθμών των ροών της προσφυγικής κρίσης, που στην Κύπρο βρίσκεται σε έξαρση», συμπληρώνει, «ενδεχομένως να προκύπτουν και επιπλέον θέματα».

Τέλος, ο κ. Πετρίδης υπενθυμίζει ότι, στο πλαίσιο επίσκεψής του στην Κύπρο, ο περιφερειακός αντιπρόσωπος της UNHCR για τη Νότια Ευρώπη παραδέχτηκε ότι η Κύπρος έχει υπερβεί τη δυνατότητα απορρόφησης και ότι η κατάσταση, λόγω των αριθμών, κινδυνεύει να γίνει μη διαχειρίσιμη.

ΠΗΓΗ:http://www.sigmalive.com/simerini/news/549434/asymmetri-apeili-to-prosfygiko