Ο υπ. Εξωτερικών στον «Π»: Οι σχέσεις Κύπρου-ΗΠΑ σε άμυνα και ασφάλεια θα έχουν συνέχεια ανεξαρτήτως ηγεσίας

19/1/2025
ΓΡΑΦΕΙ Ο  ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
«Εάν κάποιος θεωρεί ότι η πλήρης εξουδετέρωση και ουδετεροποίηση της αμυντικής μας αποτρεπτικής ικανότητας θα λειτουργήσει κατευναστικά, τότε αυτό δεν είναι κάτι με το οποίο συμφωνεί η πλειονότητα του κόσμου και σίγουρα δεν συμφωνώ ούτε εγώ»

Τη δική του ανάγνωση ενόψει της ανάληψης της εξουσίας από την νέα αμερικανική διοίκηση, υπό τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, κάνει, σε συνέντευξή του στον «Π», ο υπουργός Εξωτερικών Κωνσταντίνος Κόμπος, λίγα εικοσιτετράωρα μετά το προεδρικό διάταγμα Μπάιντεν για πρόσβαση της Κύπρου σε αμερικανικό αμυντικό υλικό. Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός Εξωτερικών αναδεικνύει το επίπεδο των κυπροαμερικανικών σχέσεων, διαμηνύοντας ότι η Κυπριακή Δημοκρατία αξιοποιεί την ευκαιρία του «Excess Material», που προσφέρει η αμερικανική πλευρά, για πρόσβαση σε προηγμένο στρατιωτικό εξοπλισμό, είτε δωρεάν είτε σε χαμηλότερο κόστος, με στόχο την ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας της Εθνικής Φρουράς. Μια εξέλιξη που, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Κόμπο, αποτελεί ισχυρό μήνυμα διεθνώς για την αξία της Κυπριακής Δημοκρατίας ως στρατηγικού εταίρου.

Στη συνέντευξή του, ο υπουργός Εξωτερικών έδωσε παράλληλα το στίγμα της προσέγγισης της Λευκωσίας ενόψει της αυριανής κοινής συνάντησης του Προέδρου Χριστοδουλίδη με τον Ερσίν Τατάρ για το θέμα των οδοφραγμάτων.

Αναμένεται, την ίδια ώρα, εντός του επόμενου μήνα, η επίσκεψη στην Κύπρο της Βοηθού ΓΓ του ΟΗΕ, για σκοπούς προπαρασκευής και συντονισμού ενόψει της πενταμερούς, η οποία ακολουθεί χρονικά την κοινή συνάντηση των ηγετών για τα οδοφράγματα.

Πώς προέκυψε το διάταγμα Μπάιντεν για πρόσβαση της Κύπρου σε αμερικανικό αμυντικό υλικό, αυτή τη δεδομένη στιγμή;

Πρόκειται για μια εξέλιξη που αποτελεί προϊόν μιας σειράς ενεργειών που είχαν γίνει το αμέσως προηγούμενο διάστημα. Υπάρχει μια αλυσίδα γεγονότων αρχίζοντας από την επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας στον Λευκό Οίκο. Είχε προηγηθεί ο Στρατηγικός Διάλογος με τις ΗΠΑ, η συνεργασία στον ανθρωπιστικό διάδρομο, στο Εθνικό Σχέδιο ΕΣΤΙΑ και σε άλλα θέματα. Πρόσθετα, είχαμε τη συνεργασία, μέσω του Μνημονίου με το FBI, στον τομέα της αντιμετώπισης της διαφθοράς. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών άπτονται και της στάσης που τηρεί η Κυπριακή Δημοκρατία σε μια σειρά από διεθνή ζητήματα, που αφορούν τις σχέσεις με χώρες της περιοχής, καθώς επίσης και το Ουκρανικό. Άρα, είναι το αποτέλεσμα μιας αξιοπιστίας που οικοδομείται συνεχώς, καθώς και της δημιουργίας κοινής ωφέλειας, και για τις δύο πλευρές.

Σχέσεις Κύπρου-ΗΠΑ

Οι εξελίξεις που προκύπτουν στις σχέσεις ΗΠΑ-Κυπριακής Δημοκρατίας είναι όλες κάτω από την ομπρέλα ή στο πλαίσιο του Στρατηγικού Διαλόγου;

Το αντικείμενο των προεδρικών διαταγμάτων (διάταγμα Μπάιντεν για πρόσβαση της Κύπρου σε αμερικανικό αμυντικό υλικό) ήταν κάτι το οποίο συζητήθηκε τόσο στο πλαίσιο του Στρατηγικού Διαλόγου όσο και κατά την επίσκεψη του Προέδρου στην Ουάσινγκτον. Ήταν ένας στόχος που είχαμε θέσει εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα. Ο Στρατηγικός Διάλογος προσφέρει το όχημα μέσα από το οποίο θεσμοθετημένα μπορεί να γίνουν κάποιες από αυτές τις συζητήσεις που αφορούν τις μεταξύ μας σχέσεις. Υπάρχει θεματική στον Στρατηγικό Διάλογο που αφορά θέματα ασφάλειας, άμυνας και συνεργασίας, αλλά η ένταξη αυτής της ενότητας (άμυνα-ασφάλεια) στον Στρατηγικό Διάλογο ήταν αποτέλεσμα της προεργασίας που έγινε σε διάφορους τομείς, προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της συνεργασίας.

Ποιος είναι ο ρόλος των δύο υπουργών Εξωτερικών, ήτοι ο δικός σας, αλλά και του Αμερικανού ομολόγου σας Μάρκο Ρούμπιο, στη διαδικασία υλοποίησης της αμυντικής συνεργασίας Κύπρου-ΗΠΑ;

Το θέμα είναι διαδικαστικό. Τα δύο Υπουργεία Εξωτερικών αναλαμβάνουν να λειτουργούν ως κανάλι επικοινωνίας μεταξύ των δύο χωρών, και αυτός είναι ο τρόπος που προκρίνει η αμερικανική πλευρά. Εμείς με τη σειρά μας, ως κυπριακό ΥΠΕΞ, χειριζόμαστε την κάθε περίπτωση με το αρμόδιο υπουργείο, όπως, για παράδειγμα, με το Υπουργείο Άμυνας.

Διαχρονική σχέση

Η νέα αμερικανική διοίκηση, η διοίκηση Τραμπ, δεσμεύεται από τις αποφάσεις της διοίκησης Μπάιντεν;

Ορισμένα σημεία της πολιτικής των ΗΠΑ, ειδικά σε θέματα άμυνας και ασφάλειας, εμπεριέχουν το στοιχείο της συνέχειας, ανεξάρτητα από τις αλλαγές στην ηγεσία. Ενδεικτικά, οι πρώτες ενέργειες που καθόρισαν την πορεία αυτής της σχέσης, στη νέα της φάση, έγιναν το 2018 με την υπογραφή της Δήλωσης Προθέσεων Χριστοδουλίδη-Πομπέο, κατά τη διάρκεια της Προεδρίας Τραμπ. Στην πραγματικότητα, αυτή η συνεργασία ενσωμάτωσε ένα διακομματικό στοιχείο (Ρεπουμπλικάνοι-Δημοκρατικοί).

Άρα, οι σχέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες δεν εξαρτώνται από το κόμμα που βρίσκεται στην κυβέρνηση των ΗΠΑ;

Βλέπουμε ότι οι διάφορες φάσεις στις μεταξύ μας σχέσεις έχουν διαπεράσει δύο αμερικανικές διοικήσεις (Ρεπουμπλικάνων – Δημοκρατικών), οι οποίες ήταν από διαφορετικά κόμματα. Σκοπός είναι να εργαστούμε από κοινού με στόχο την περαιτέρω εμβάθυνση των σχέσεών μας.

Έγινε λόγος για «ηχηρά μηνύματα» που στέλνονται μετά από αυτή την εξέλιξη. Ποια είναι αυτά τα μηνύματα και προς ποιες κατευθύνσεις;

Η ουσία της υπόθεσης αφορά την ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας της Εθνικής Φρουράς σε μια χώρα που αντιμετωπίζει απειλή λόγω της τουρκικής εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής. Άρα ενισχύεται η δυνατότητα πρόσβασης της Εθνικής Φρουράς σε συστήματα τα οποία προέρχονται από τις ΗΠΑ, δυνατότητα που δεν υπήρχε πριν. Με βάση το διάταγμα Μπάιντεν, δίνεται η δυνατότητα ταχείας, φθηνότερης και πιο άμεσης πρόσβασης σε στρατιωτικό υλικό, με συνεργασία και σε συντονισμό που περιλαμβάνει συντηρήσεις και εκπαιδεύσεις. Να σάς πω επίσης ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται στην Κύπρο κλιμάκιο από τις ΗΠΑ το οποίο θα υποβοηθήσει στον σχεδιασμό στο πλαίσιο της αναβάθμισης της λειτουργίας της αεροπορικής βάσης «Ανδρέας Παπανδρέου». Πρόκειται για ένα μήνυμα ταύτισης απόψεων, και από τις δύο χώρες, αλλά και κοινών συμφερόντων. Είναι παράλληλα μια επιβεβαίωση του ρόλου, της σημασίας, της χρησιμότητας που έχει για τη διεθνή κοινότητα η Κυπριακή Δημοκρατία.

Επιπλέον, η ενίσχυση αυτής της σχέσης οπωσδήποτε δεν μπορεί να περνάει απαρατήρητη και από άλλες φίλες χώρες. Για παράδειγμα, δημιουργούνται συνθήκες και για τις σχέσεις μας με άλλες χώρες, με τις οποίες ήδη έχουμε ένα αρκετά καλό επίπεδο συνεννόησης. Είτε στον τομέα της άμυνας, της ασφάλειας είτε ευρύτερα.

Όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες στέλνουν αυτό το μήνυμα ως προς το πώς βλέπουν την Κυπριακή Δημοκρατία, τούτο οπωσδήποτε δεν είναι κάτι το οποίο αφορά μόνο τις δύο χώρες, αλλά αποτελεί μήνυμα προς τρίτους.

Η Τουρκία αντιδρά

Υπήρξαν ήδη κάποιες αντιδράσεις από πλευράς Τουρκίας, και χωρίς να υπαινίσσομαι ότι την εξωτερική πολιτική της Κυπριακής Δημοκρατίας θα πρέπει να την καθορίζουν οι αντιδράσεις της Άγκυρας, αλλά την ίδια ώρα υπάρχει στην κοινή γνώμη μια ευρύτερη ανησυχία…

Το ερώτημα μπορεί να αντιστραφεί με τον εξής τρόπο: Αν αυτή η ανησυχία δικαιολογεί τη μη ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας της Εθνικής Φρουράς. Η προσέγγισή μας είναι σαφής και βασίζεται σε συγκεκριμένα δεδομένα και γεγονότα. Υπάρχει ο τουρκικός κατοχικός στρατός, ο οποίος αριθμεί περίπου 40.000 στρατιώτες, σε επιθετική διάταξη, με τη δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης τόσο σε αριθμό όσο και σε ποιότητα, όσον αφορά τα μέσα που διαθέτει. Η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει την ικανότητα να ελέγξει αυτή την κατάσταση. Σε σχέση με αυτό το δεδομένο, έχουμε καθήκον και υποχρέωση να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να ενισχύσουμε την αποτρεπτική μας ικανότητα και να διασφαλίσουμε την εθνική μας ασφάλεια. Εάν κάποιος θεωρεί ότι η πλήρης εξουδετέρωση και ουδετεροποίηση της αμυντικής μας αποτρεπτικής ικανότητας θα λειτουργήσει κατευναστικά, τότε αυτό δεν είναι κάτι με το οποίο συμφωνεί η πλειονότητα του κόσμου και σίγουρα δεν συμφωνώ ούτε εγώ.

Είναι και μια απάντηση προς το ΑΚΕΛ; Διότι υπάρχουν αντιδράσεις στο εσωτερικό από το ΑΚΕΛ, όχι ως προς την ανάγκη εμβάθυνσης των σχέσεων μεταξύ Κύπρου και ΗΠΑ, αλλά επειδή, σύμφωνα με το κόμμα της αντιπολίτευσης, «η Κύπρος δεν έχει την πολυτέλεια να καταστρέφει σχέσεις με σημαντικά κράτη και δη μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας».

Εμείς δεν αποκλείουμε κανέναν, δεν έχουμε δογματικά κίνητρα και δεν ασκούμε εξωτερική πολιτική στη βάση εκ των προτέρων αποκλεισμών.

Αιχμές άφησε και ο ΔΗΣΥ. Επιχειρείτε να καρπωθείτε τα αποτελέσματα των προσπαθειών της προηγούμενης διακυβέρνησης;

Κοιτάξτε, εμείς από την πρώτη στιγμή (που ανακοινώθηκε η απόφαση Μπάιντεν) έχουμε αναφερθεί συστηματικά στο γεγονός ότι υπάρχει ένα σαφές σημείο αναφοράς, το οποίο αποτελεί την αφετηρία μας, και αυτό είναι η Δήλωση Προθέσεων του 2018. Έχουν μεσολαβήσει από τότε 7 χρόνια, γεγονός το οποίο, φυσικά, είναι επίσης σημαντικό. Μεσολάβησαν πολλά, τα πλείστα εξ αυτών τα σταχυολόγησα πρωτύτερα. Δεν έχουμε ποτέ οικειοποιηθεί τη συνδρομή ή τη βοήθεια κάποιου άλλου στα θέματα αυτά. Το αναγνωρίζουμε και το σεβόμαστε. Θυμίζουμε όμως ότι κατά την περίοδο εκείνη, επικεφαλής της κυπριακής διπλωματίας ήταν ο Νίκος Χριστοδουλίδης, νυν Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο οποίος προεκλογικά κατηγορήθηκε ως αντι-δυτικός.

Επιπλέον, αναφέρθηκα σε ενέργειες που έγιναν, όχι σε θεωρητικό επίπεδο ή σε επίπεδο δήλωσης προθέσεων ή βούλησης, αλλά σε πραγματικά δεδομένα που έχουν καταγραφεί το τελευταίο διάστημα σε σχέση με τις συμφωνίες που έχουμε κάνει με τις ΗΠΑ. Η δημιουργία ευκαιριών για την επίτευξη ενός στόχου απαιτεί συστηματική και μεθοδική εργασία. Άρα, εμείς από κανέναν δεν αφαιρούμε την πίστωση ή την αναγνώριση των προσπαθειών που του ανήκουν. Ωστόσο, καλό θα ήταν να θεωρεί κάποιος ότι η ίδια πίστωση θα πρέπει να δοθεί και σε εμάς για τις δικές μας ενέργειες. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δεν λαμβάνουν χώρα σε χρονικό κενό και ούτε τα αποτελέσματα προκύπτουν από μόνα τους.

Τί υλικό θα πάρουμε;

«Excess Material»: Το αμερικανικό στρατιωτικό υλικό που θα διοχετευτεί στην Κύπρο. Τι ιδιαίτερο έχει αυτό το «Excess Material»;

Η διαδικασία αυτή αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική δυνατότητα, καθώς παρέχει στην Κυπριακή Δημοκρατία πρόσβαση σε υλικά που η αμερικανική πλευρά θεωρεί πλεονασματικά. Για μια χώρα όπως οι ΗΠΑ, η οποία προχωρά με ταχύτητα και εξελίσσεται σε νέες τεχνολογίες σε όλα τα επίπεδα, αυτό σημαίνει ότι αποκτάς πρόσβαση σε υλικά που όμως έχουν περάσει σε δεύτερη ή τρίτη βαθμίδα τεχνολογικής αιχμής για τις ΗΠΑ. Ωστόσο, για τους υπόλοιπους αποδέκτες (όπως η Κύπρος), αυτά τα υλικά παραμένουν εξαιρετικής ποιότητας σε σχέση με ό,τι διατίθεται στην αγορά.

Επιπλέον, αρκετά από αυτά τα υλικά δεν είναι διαθέσιμα στην ιδιωτική αγορά ή, αν είναι, δεν σημαίνει ότι μπορούν εύκολα να αποκτηθούν, καθώς απαιτείται η κατάλληλη αδειοδότηση από την αμερικανική κυβέρνηση για να διατεθούν σε τρίτους.

Το πρόγραμμα αυτό προσφέρει δύο επιλογές: δωρεάν παροχή ή παροχή με χαμηλό κόστος. Σε κάθε περίπτωση, οι ανάγκες της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι τέτοιες που της επιτρέπουν να επωφεληθεί από αυτή τη δυνατότητα. Θα πρέπει να διευκρινιστεί, για να αποφεύγεται οποιαδήποτε παρανόηση, ότι το σύστημα λειτουργεί με τη λογική ότι ο αποδέκτης αναλαμβάνει το κόστος υποδοχής και μεταφοράς του υλικού, κάτι που είναι απόλυτα λογικό. Συνεπώς, το «δωρεάν» δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν έξοδα, αλλά ότι το κόστος που αναλαμβάνει η Κυπριακή Δημοκρατία αφορά μόνο την υποδοχή και τη μεταφορά των συστημάτων.

Έτσι, η Κυπριακή Δημοκρατία θα εξασφαλίζει δωρεάν ή με χαμηλό κόστος εξοπλισμούς υψηλής ποιότητας, πληρώνοντας μόνο τα έξοδα για τη μεταφορά και την υποδοχή τους, κάτι που είναι σαφώς πιο οικονομικό σε σχέση με την αγορά τους σε κανονικές τιμές, για τις οποίες, σε κάθε περίπτωση, θα ήταν δύσκολο να υπάρξει πρόσβαση.

Μέση Ανατολή

Ποιο ρόλο θέλει να διαδραματίσει η Κύπρος στον Λίβανο;

Η σχέση με τον Λίβανο είναι ιστορική. Υπάρχει μια σημαντική εξέλιξη με την εκλογή Προέδρου. Φαίνεται να δημιουργείται μια ευκαιρία για μετάβαση του Λιβάνου σε μια νέα εποχή. Πρέπει όλοι να είμαστε υποστηρικτικοί, ώστε αυτή η ευκαιρία να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα. Το περιβάλλον είναι σύνθετο, και εμείς έχουμε ήδη στηρίξει τον Λίβανο μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά την επίσκεψη της προέδρου της Κομισιόν και του Προέδρου της Δημοκρατίας στον Λίβανο, με μια δέσμη οικονομικής στήριξης.

Πρέπει να υπάρχει πολιτική και οικονομική στήριξη, η οποία να αφορά το σύνολο των δομών του λιβανικού κράτους, ώστε να υποβοηθηθεί η μετάβαση του Λιβάνου σε μια νέα εποχή. Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει ως κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία επηρεάζεται από ό,τι συμβαίνει στην περιοχή και ειδικά στον γειτονικό Λίβανο. Με τις άριστες σχέσεις που διατηρούμε με τις Αρχές του Λιβάνου και μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούμε να συμβάλουμε σε αυτή τη διαδικασία.

Ο Λίβανος αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική περίπτωση για τα γεωστρατηγικά συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ΕΕ πρέπει να επικεντρωθεί στην ενίσχυση αυτής της διαδικασίας με όλους τους δυνατούς τρόπους. Παράλληλα, πρέπει πάντα να περιμένουμε την απαραίτητη ανταπόκριση σε ό,τι αφορά τα ζητήματα που θα θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, διατηρώντας πάντα τη βούληση για συνεργασία και στήριξη, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τόσο τα συμφέροντα του Λιβάνου όσο και τα συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και της Κυπριακής Δημοκρατίας.

– Με το νέο συριακό καθεστώς η Κυπριακή Δημοκρατία διατηρεί δίαυλο επικοινωνίας;

Η πρεσβεία μας στη Δαμασκό λειτουργεί. Η κατάσταση στη Συρία, όπως εξελίσσεται, είναι πράγματι αρκετά σύνθετη. Είμαστε σε επαφές με εκείνους με τους οποίους πρέπει να συνεργαζόμαστε και οι οποίοι έχουν σαφή εικόνα και θέση για τα ζητήματα που αφορούν τη γειτονική μας χώρα. Θα συνεχίσουμε να διατηρούμε αυτές τις επαφές, ώστε να διασφαλίσουμε ότι θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή της προσέγγισης που η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει, η οποία βασίζεται σε μια συμπεριληπτική διαδικασία μετάβασης, με απόλυτο σεβασμό στις μειονότητες και τις ευρύτερες απαιτήσεις που θέτει η διεθνής κοινότητα για κάθε κυρίαρχο κράτος, και φυσικά για τη Συρία, στο νέο της στάδιο.

Κυπριακό

Συναντώνται αύριο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης – Ερσίν Τατάρ για το θέμα των οδοφραγμάτων. Υπάρχουν ενδείξεις για την έκβαση της συνάντησης;

Πρέπει να περιμένουμε να δούμε, διότι οι θέσεις της άλλης πλευράς, όπως διατυπώνονται δημοσίως, προκαλούν σοβαρή ανησυχία ως προς την πιθανότητα μιας μη θετικής κατάληξης. Ωστόσο, πρέπει να αναμένουμε να δούμε τι θα προκύψει από τη συνάντηση. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η δική μας πλευρά μεταβαίνει με πλήρη βούληση και διάθεση για πρόοδο σχετικά με το ζήτημα των οδοφραγμάτων, έχοντας συγκεκριμένες ιδέες, απόψεις και θέσεις, οι οποίες ελπίζουμε ότι θα συζητηθούν με την ίδια θετική με τη δική μας διάθεση.

Υπάρχει εναλλακτική αν η τουρκική πλευρά συνεχίσει να διαφωνεί με τα συγκεκριμένα οδοφράγματα που προτείνει η ε/κ πλευρά;

Εμείς έχουμε μια σειρά από σκέψεις, ιδέες και προτάσεις που όμως χρειάζονται γόνιμο έδαφος και ανταπόκριση από την τ/κ πλευρά.

Πενταμερής: Πότε αναμένεται η Ρόζμαρι Ντι Κάρλο στην Κύπρο;

Αναμένεται εντός του επόμενου μήνα για σκοπούς προπαρασκευής και συντονισμού ενόψει της πενταμερούς, η οποία ακολουθεί χρονικά την κοινή συνάντηση των ηγετών για τα οδοφράγματα. Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα ή τη συνάντηση δεν έχουμε αυτή τη στιγμή.

Άρα, η Βοηθός Γενική Γραμματέας του ΟΗΕ θα έρθει στην Κύπρο ακόμα και αν δεν υπάρξει θετική κατάληξη για τα οδοφράγματα;

Ναι, δεν ήταν προϋπόθεση. Ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας δεν έθεσε τη θετική κατάληξη της συζήτησης για τα οδοφράγματα ως προϋπόθεση. Παρ’ όλα αυτά, νομίζω ότι όλοι μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι μια θετική κατάληξη θα συνέβαλλε στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος ενόψει της πενταμερούς.

Διαπραγματευτική ομάδα για το Κυπριακό: Τελικά έχει συσταθεί ή όχι μια διευρυμένη διαπραγματευτική ομάδα; Διότι μαθαίνω ότι έγινε ήδη και μια συζήτηση της διαπραγματευτικής ομάδας για το Κυπριακό. Ποια είναι η αλήθεια;

Είσαστε καλά πληροφορημένος.

Άρα υπάρχει ευρύτερη διαπραγματευτική ομάδα;

Δεν μένουμε σε αδράνεια. Γίνονται προετοιμασίες εδώ και αρκετό καιρό, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, χωρίς να υπάρχει λόγος να το συζητούμε περισσότερο. Είναι το αυτονόητο, νομίζω, έχοντας εμπλακεί στο παρελθόν σε παρόμοιες διαδικασίες, να γίνεται όλη η απαραίτητη προεργασία. Και αυτό γίνεται. Τον περιγραφικό όρο περί διαπραγματευτικής ομάδας δεν τον υιοθετώ, εφόσον δεν έχουμε διαπραγμάτευση.

Όσον αφορά το θέμα αυτό, πάντως, τηρούνται χαμηλοί τόνοι αυτή τη στιγμή. Υπάρχει λόγος;

Υπάρχει λόγος να προβάλλουμε κάτι το οποίο εγώ θεωρώ ότι θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο και αναμενόμενο; Αν δεν υπήρχε καμία προεργασία, τότε θα μπορούσε να ασκηθεί κριτική. Το γεγονός, όμως, ότι κάποιοι προτρέχουν να ασκήσουν κριτική χωρίς να γνωρίζουν τα γεγονότα δεν το βρίσκω ιδιαίτερα χρήσιμο ή ωφέλιμο.

Συμβούλιο Ασφαλείας OΗΕ: Εκτός από τα δυτικά κράτη μόνιμα μέλη, το Συμβούλιο Ασφαλείας απαρτίζεται και από τη Ρωσία και από την Κίνα. Η υφιστάμενη κατάσταση πραγμάτων διεθνώς μπορεί να επηρεάσει τη στάση κάποιων μονίμων μελών του ΣΑ, απέναντι στην Κυπριακή Δημοκρατία;

Δεν έχουμε ούτε την πολυτέλεια ούτε τη διάθεση να είμαστε επιλεκτικοί ως προς τον τρόπο με τον οποίο συνεργαζόμαστε με το Συμβούλιο Ασφαλείας. Σε όλα τα επίπεδα, πάντα σε επιχειρησιακό πλαίσιο, οι επαφές είναι τακτικότατες. Να θυμίσω ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης, όπως κάθε χρόνο, παρέθεσε γεύμα στα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας. Το ίδιο έκανα κι εγώ τον Ιούνιο, όταν ήμουν στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Σαφέστατα η θέση μας και η στάση μας απέναντι στη Ρωσική Ομοσπονδία έχουν επηρεαστεί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Επίσης, υπάρχει η ενιαία στάση και θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το πώς αντιμετωπίζεται η Ρωσική Ομοσπονδία στη διεθνή σφαίρα. Δεν πιστεύω ότι κάποιος θα προτείνει ή θα εισηγηθεί να σπάσει η Κυπριακή Δημοκρατία αυτή την κοινή ευρωπαϊκή θέση. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν προς όφελος ούτε των δικών μας εθνικών συμφερόντων.

ΠΗΓΗ:https://politis.com.cy/politis-news/politiki/890833/o-yp-exoterikon-ston-p-oi-scheseis-kyproy-ipa-se-amyna-kai-asfaleia-tha-echoyn-synecheia-anexartitos-igesias