Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

Print Friendly, PDF & Email

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

18/04/2017 12:02

Σε δηλώσεις προέβη σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Νίκος Χριστοδουλίδης στην εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ σχετικά με το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στην Τουρκία και τα επόμενα βήματα όσον αφορά τη διαδικασία για εξεύρεσης λύσης στο Κυπριακό.

Το πλήρες κείμενο των ερωταπαντήσεων ακολουθεί:

Ερώτηση: Πώς αξιολογείτε τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος στην Τουρκία;

Απάντηση: Η δική μας αξιολόγηση θα είναι μια συνεχής διαδικασία. Δεν μπορούμε από τη μια μέρα στην άλλη να έχουμε ασφαλείς εκτιμήσεις για το αποτέλεσμα στην Τουρκία. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι και το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος δεν ήταν το τέλος μιας διαδικασίας που ξεκίνησε εδώ και καιρό και θα συνεχιστεί μέχρι και το 2019 για αλλαγή του συντάγματος. Όπως γνωρίζετε, κάποιοι από τους εταίρους μας στην ΕΕ βρίσκονται στην Τουρκία και έχουν καλύτερη εκτίμηση των πραγμάτων. Θεωρούμε ότι αυτό είναι ένα σημαντικό δεδομένο που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Παράλληλα λαμβάνουμε υπόψη και τις εκτιμήσεις των συμπατριωτών μας αναλυτών. Υπάρχουν ειδικοί οι απόψεις των οποίων έχουν ιδιαίτερη σημασία στην προσπάθεια της Κυβέρνησης να αξιολογήσει την κατάσταση πραγμάτων που διαμορφώθηκε. Θεωρούμε ότι το αποτέλεσμα θα επηρεάσει εσωτερικά και εξωτερικά το πώς θα κινηθεί η Τουρκία. Το ιδανικό αποτέλεσμα (αν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε έτσι) για εμάς θα ήταν να επικρατούσε στην Τουρκία σταθερότητα έτσι ώστε να δημιουργηθούν τα δεδομένα για λήψη σοβαρών και τολμηρών αποφάσεων και για το Κυπριακό.

To αποτέλεσμα οδήγησε σε μια διχασμένη χώρα. Δεν ήταν αυτό το επιθυμητό αποτέλεσμα για τον κ. Ερντογάν. Αυτά έχουν δηλώσει αξιωματούχοι του κόμματος του κ. Ερντογάν. Δεν έχει λοιπόν ολοκληρωθεί η διαδικασία. Χρειάζεται χρόνος και αξιολόγηση. Η αξιολόγηση θα είναι μια συνεχής διαδικασία.

Την ίδια στιγμή για μας υπάρχει ένα πολύ σημαντικό δεδομένο: την Πέμπτη ξεκινούν ουσιαστικές συζητήσεις ανάμεσα στους δύο ηγέτες. Έχει καθοριστεί και ημερήσια διάταξη. Φαίνεται ότι την Πέμπτη τα πρώτα θέματα που θα απασχολήσουν θα είναι διακυβέρνηση, οικονομία και ΕΕ. Έχουμε ενώπιον μας δύσκολα και ευαίσθητα θέματα. Όσο κι αν ενοχλεί κάποιους να το λέμε, οι αποφάσεις θα ληφθούν στην Άγκυρα.

Εδώ και αρκετό καιρό συζητούμε για τις τέσσερις βασικές ελευθερίες. Πώς προέκυψε αυτό το θέμα; Προέκυψε στη Γενεύη. Εκεί ο κ. Τσαβούσογλου αναφέρθηκε σε παρουσία πάνω από 30 ατόμων στις τέσσερις βασικές ελευθερίες για Τούρκους υπηκόους στα πλαίσια λύσης του Κυπριακού. Έκτοτε έχει ακολουθήσει και η τουρκοκυπριακή πλευρά. Το να υπάρχει ίση μεταχείριση Ελλήνων και Τούρκων υπηκόων είναι το ίδιο θέμα αλλά παρουσιάζεται με διαφορετικό τρόπο «για να ακούγεται πιο καλά». Ακριβώς αυτό ζήτησε ο κ. Τσαβούσογλου και έκτοτε το έθεσε η τουρκοκυπριακή πλευρά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Αν η Τουρκία θέλει να βοηθήσει, δεν θα θέσει τέτοιου είδους εμπόδια. Για παράδειγμα, αν η Τουρκία δημιουργήσει οποιοδήποτε θέμα εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, σημαίνει ότι δεν επιθυμεί να συνεχίσει τη διαδικασία διότι θα γνωρίζει ποια θα είναι η αντίδραση. Αυτά τα δεδομένα θα τα αξιολογούμε καθημερινά σε συνεργασία και με τους εταίρους μας στην ΕΕ. Τις τελευταίες ώρες έχουμε παρατηρήσει αύξηση της έντασης ανάμεσα στην Τουρκία και στις Βρυξέλες λόγω της στάσης του κ. Ερντογάν. Εμείς δεν επιθυμούμε να τερματιστεί ο διάλογος ανάμεσα στις Βρυξέλες και την Άγκυρα και πιστεύω ο καθένας αντιλαμβάνεται τι συμφέρει περισσότερο στην πατρίδα μας και τι μπορεί να βοηθήσει στη διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού. Αυτά τα δεδομένα θα τα παρακολουθούμε με σοβαρότητα και θα τα αξιολογούμε καθημερινά σε συνδυασμό με το τι συμβαίνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να δούμε πώς προχωρεί η όλη διαδικασία.

Χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε πρόθεση να εμπλακούμε στα εσωτερικά των Τουρκοκυπρίων, θεωρούμε ότι αυτά που γίνονται στην Τουρκία πρέπει να απασχολήσουν και τους Τουρκοκύπριους συμπατριώτες μας. Είναι σημαντικά δεδομένα που πρέπει όλοι να λάβουν υπόψη σε σχέση με το Κυπριακό και την προσπάθεια επίλυσής του και σε σχέση με τον όποιο ρόλο τρίτων στην Κύπρο μετά την επίλυση του Κυπριακού. Όλοι πρέπει να λάβουμε υπόψη αυτά τα δεδομένα. Και εμείς πρέπει να προβληματιστούμε και είμαι σίγουρος ότι και οι Τουρκοκύπριοι θα προβληματιστούν σε σχέση με τα αποτελέσματα και το πού προχωρά η Τουρκία.

Ερώτηση: Για τη δική μας πλευρά ισχύει η αναλογία 1:4 όσον αφορά υπηκοότητες και αναλογίες για διαμονή Ελλήνων και Τούρκων;

Απάντηση: Φυσικά, πρόκειται για σύγκλιση που έχει επιτευχθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, η οποία από τις 11 Ιανουαρίου βρίσκεται στον αέρα λόγω της απαίτησης του Τούρκου Υπουργού Εξωτερικών στη Γενεύη. Ο δε κ. Ακιντζί δηλώνει δημόσια για ισότιμη μεταχείριση Τούρκων και Ελλαδιτών υπηκόων στην Κύπρο (που είναι το ίδιο που συμβαίνει και με τις τέσσερις βασικές ελευθερίες)· δηλαδή αμφισβητεί την εν λόγω σύγκλιση. Γίνεται και μια σύγκριση Ελλάδας-Τουρκίας. Η Ελλάδα είναι μέλος της ΕΕ ενώ η Τουρκία είναι υποψήφια προς ένταξη. Δεν μπορούν να συγκρίνονται τα δύο. Το 1:4 είναι κάτι που δέχτηκε η δική μας πλευρά στο πλαίσιο του να προχωρήσει η διαδικασία για να γίνουν αποδεκτές κάποιες ευαισθησίες. Είναι κάτι θετικό και για τις δύο κοινότητες. Το βλέπουμε όμως να αμφισβητείται από τις 11 Ιανουαρίου επειδή ο κ. Τσαβούσογλου επέλεξε να θέσει το συγκεκριμένο θέμα και μάλιστα ως προϋπόθεση στη Γενεύη.

Ερώτηση: Τι γίνεται με το θέμα της συμμετοχής στα όργανα του κράτους;

Απάντηση: Δεν είναι το θέμα της συμμετοχής αλλά το θέμα της διαδικασίας λήψης αποφάσεων. Είναι ένα από τα θέματα της διακυβέρνησης στα οποία υπάρχει διαφωνία. Η δική μας προσέγγιση είναι ότι οι όποιες αποφάσεις δεν πρέπει να λαμβάνονται σε εθνοτική βάση. Ξέρουμε ότι αν οι αποφάσεις λαμβάνονται σε εθνοτική βάση θα οδηγούμαστε συχνά σε αδιέξοδα. Όλοι βιώσαμε τα αδιέξοδα του παρελθόντος και ξέρουμε πού οδήγησαν. Είναι μια από τις σημαντικότερες και πιο ευαίσθητες διαφορές στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων στο κεφάλαιο της διακυβέρνησης.

Ερώτηση: Η θέση της τουρκοκυπριακής πλευράς είναι σε όλες τις περιπτώσεις οι αποφάσεις να λαμβάνονται με τουλάχιστον μία τουρκοκυπριακή ψήφο;

Απάντηση: Αυτή είναι η θέση που προβάλλεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και ερμηνεύεται ως δικαίωμα αρνησικυρίας επί όλων των θεμάτων, κάτι που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό και δεν θα είναι λειτουργικό. Αν στόχος είναι να μετεξελιχθεί το κράτος του ’60 σε ομοσπονδιακό και έχουμε υπόψη μας ότι θα λαμβάνονται αποφάσεις σε εθνοτική/κοινοτική βάση, τότε καλύτερα να μην προχωρήσουμε. Ξέρουμε ότι ένα τέτοιο σύστημα δεν θα λειτουργήσει. Παράδειγμα: η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς λαμβάνει πολύ συγκεκριμένες αποφάσεις. Θα μπορούσαν ποτέ οι αποφάσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να λαμβάνονται σε εθνοτική/κοινοτική βάση; Τι σχέση έχει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς με εθνοτικά ή κοινοτικά θέματα; Αν λοιπόν θέλουμε να μετεξελίξουμε το ενιαίο κράτος σε ομοσπονδιακό, θα πρέπει στόχος να είναι το συμφέρον του κράτους, της ομοσπονδίας κλπ. Αν προχωρήσουμε βασισμένοι σε κοινοτικά/εθνοτικά συμφέροντα, θα καταλήξουμε σε μια κατάσταση όπως καταλήξαμε και στο παρελθόν, δηλαδή σε μη-λειτουργικότητα. Η μη-λειτουργικότητα θα οδηγήσει σε αδιέξοδο, τα αδιέξοδα σε αντιδράσεις και ούτω καθεξής. Ενδεχομένως, σε κάποια όργανα του κράτους (π.χ. στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς) η πλειοψηφία να είναι τουρκοκυπριακή, σε κάποια άλλα θα υπάρχει ίση συμμετοχή. Αλλά το θέμα δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι με ποια κριτήρια πάμε να δημιουργήσουμε μια νέα κατάσταση πραγμάτων. 

ΠΗΓΗ:http://www.pio.gov.cy/MOI/pio/pio2013.nsf/All/EFE0019EBF8EB0BBC22581060031A75A?OpenDocument&L=G