Η Εθνική Ασφάλεια  τής Κύπρου σε Κίνδυνο

Print Friendly, PDF & Email

2/8/2022

Του Φοίβου Κλόκκαρη *

Με τον όρο εθνική ασφάλεια εννοούμε την απαίτηση να διατηρηθεί η επιβίωση του κράτους με την χρήση της εθνικής ισχύος του, που περιλαμβάνει την Διπλωματική, Πληροφοριακή, Στρατιωτική και Οικονομική ισχύ (DIME).

Η εθνική ασφάλεια τής Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ) βρίσκεται σε κίνδυνο (ΚΔ) λόγω :

  • Της συνεχιζόμενης επιθετικής πολιτικής τής Τουρκίας σε βάρος της Κύπρου και
  • Τής αποδυναμωμένης εθνικής ισχύος τής ΚΔ στούς τομείς τής στρατιωτικής, διπλωματικής και πληροφοριακής ικανότητας της.

Τουρκική απειλή: Η Τουρκία υλοποιεί επεκτατική πολιτική σε βάρος τής Κύπρου με στόχο τον έλεγχο όλης τής νήσου βάσει μακροχρόνιου στρατηγικού σχεδιασμού από την δεκαετία του 1950 (εκθέσεις Νιχάτ Ερίμ, σχέδιο επανάκτησης Κύπρου), που πηγάζει από τον ιερό όρκο τής Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης το 1920, για ανασύσταση τής Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Με την εισβολή τού1974 πέτυχε, την κατάληψη του βορείου τμήματος της Κύπρου,  και την πλήρη τουρκοποίηση / ισλαμοποίηση του.Ακολούθησε και στη Κύπρο τον δοκιμασμένο  φρικτό μηχανισμό κατατρομοκράτησης και εξόντωσης άοπλων πληθυσμών ( Αρμένιοι, Έλληνες   Μικράς Ασίας κ.α.) με πράξεις βίας και  εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας που έμειναν ατιμώρητα .Στα κατεχόμενα εδάφη μας προέβει σε  εκρίζωση του Ελληνικού στοιχείου που πλειοψηφούσε συντριπτικά, αρπαγή των  περιουσιών του , καταστροφή τής θρησκευτικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του, αλλαγή Ελληνικών τοπονυμίων, μαζικές εκτελέσεις αμάχων και αιχμαλώτων ,  βιασμούς  , εποικισμό, εμφύτευση τζαμιών  κ.α. .Το ίδιο απεργάζεται  για τις ελεύθερες περιοχές τής Κύπρου . Τα τελευταία χρόνια η Τουρκία:  

  • Ενίσχυσε τις Τουρκικές Δυνάμεις Κατοχής (ΤΔΚ) με σύγχρονα επιθετικά οπλικά συστήματα : Γερμανικά άρματα Λέοπαρτ 2Α4, αυτοκινούμενα πυροβόλα 155 χιλ. μακρού βεληνεκούς, πολλαπλούς εκτοξευτές πυραύλων, drones κ.ά. Οι ΤΔΚ επιπέδου σώματος στρατού, έχουν επιθετική διάταξη, διατηρούνται επι μισό αιώνα στη Κύπρο και εξυπηρετούν την τουρκική στρατηγική τού εξαναγκασμού. Δηλαδή με την απειλή χρήσης ισχύος, να αναγκάσει τους Έλληνες της Κύπρου να αποδεχθούν λύση τουρκικών όρων στο Κυπριακό. Δεν πρέπει να αποκλείεται και η στρατιωτική δράση των ΤΔΚ, αν η Τουρκία δεν πετύχει τον στόχο της μέσω της διπλωματικής οδού.

  • Εισέβαλε στηνΑΟΖ τής Κύπρου, και δεκδικεί παράνομα μεγάλο τμήμα της,προς αρπαγή των αποθεμάτων φυσικού αερίου τής ΚΔ με την χρήση της ναυτικής ισχύος της και την ενίσχυση του στόλου τών ερευνητικών σκαφών και γεωτρύπανων της.

  • Άρχισε τον εποικισμό της κλειστής περιοχής Αμμοχώστου,κατά παράβαση ψηφισμάτων του ΣΑ/ΗΕ (550/84, 789/92 ) και  προπαρασκευές για κατασκευή αεροναυτικής βάσης στην περιοχή Λευκόνοικο – Μπογάζι Τρικώμου προς ενίσχυση τού ρόλου της στή Αν.Μεσόγειο.

  • Αλλοιώνει συστηματικά τη δημογραφική σύνθεση των ελευθέρων περιοχών, με την παράνομη προώθηση μουσουλμάνων μεταναστών από την Γραμμή Καταπαύσεως του πυρός (ΓΚΠ) και τις ακτές, προς εξυπηρέτηση του στόχου της για άλωση και των ελεύθερων περιοχών τής Κύπρου.

  • Εγκατέλειψε τη λύση ΔΔΟ (συγκεκαλυμμένη μορφή συνομοσπονδίας) στο Κυπριακό, την οποία η ίδια επέβαλε και υποστηρίζει  λύση δύο κρατών (συνομοσπονδία δύο κρατών) που εξυπηρετεί καλύτερα το στόχο της για έλεγχο όλης τής Κύπρου.  

Στρατιωτική Ικανότητα ΚΔ: Η παρατεταμένη επι μία εικοσαετία (από εμφανίσεως του σχεδίου Ανάν) συμπίεση των προϋπολογισμών για την άμυνα από τις κυβερνήσεις τής ΚΔ, επηρέασε αρνητικά το αξιόμαχο τής Εθνικής Φρουράς (ΕΦ). Υπάρχει μεγάλη ανάγκη εκσυγχρονισμού των μέσων και οπλικών συστημάτων της, αγοράς νέων καθώς και απόκτησης από το πολεμικό ναυτικό (ΠΝ) και πολεμική αεροπορία (ΠΑ) της, δυνατοτήτων που απαιτεί το σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον και η ανάγκη αναζωογόνησης του δόγματος του ΕΑΧ Κύπρου- Ελλάδας και σύναψης αμυντικών συμμαχιών. Είναι απαραίτητο οι αμυντικές δαπάνες τής ΚΔ να αυξηθούν στο ποσοστό 3% επί του ΑΕΠ και να ενισχυθεί επειγόντως η ΕΦ, όπως έπραξε τελευταίως η Ελλάδα για τις ΕΔ της, λόγω της τουρκικής επιθετικότητας. Τον τελευταίο χρόνο γίνονται θετικά βήματα στον τομέα αυτό από την ΚΔ, αλλά απαιτούνται να γίνουν πολλά ακόμα προς κάλυψη των μεγάλων αναγκών  .

Διπλωματική Ικανότητα ΚΔ: Ο εγκλωβισμός τής ΚΔ στην  υποστήριξη  επι μισό αιώνα σχεδόν, τής λύσης ΔΔΟ για το Κυπριακό, που επέβαλαν η Τουρκία και Βρετανία (με εισήγηση τής τελευταίας περιλήφθηκε και στο ψήφισμα 549/1990 του ΣΑ/ΟΗΕ) , αποδυνάμωσε την διπλωματική ικανότητα της, να απαιτεί τερματισμό τής τουρκικής κατοχής, αφού η ΔΔΟ νομιμοποιεί την διχοτόμηση, που επέβαλε βίαια η Τουρκία με την παράνομη εισβολή του 1974 .Η ΔΔΟ απορρίφθηκε  από την πλειοψηφία του Ελληνισμού της Κύπρου το 2004 με δημοψήφισμα (σχέδιο Ανάν)και είναι απαράδεκτο να συνεχίζεται η υποστήριξη της. Είναι λύση η οποία παραβιάζει βασικές δημοκρατικές αρχές (ενότητα κράτους, ανθρώπινα δικαιώματα, αρχή τής πλειοψηφίας στη λήψη αποφάσεων) καταλύει την ΚΔ, δεν παρέχει  συνθήκες ασφάλειας (έλλειψη στρατιωτικής, πολιτικής, λειτουργικής , οικονομικής ασφάλειας) και θέτει την Κύπρο υπο τον στρατηγικό έλεγχο τής Τουρκίας.

Πληροφοριακή ικανότητα ΚΔ:Η ΚΔ αντιμετωπίζει πρόβλημα κεντρικού ελέγχου και αξιοποίησης των πληροφοριών, που αφορούν κυρίως την εθνική ασφάλεια.Οι πληροφορίες των κρατικών φορέων τής ΚΔ (ΚΥΠ, υπουργεία, ΕΦ, Αστυνομία, Πρεσβείες, Ημικρατικοί Οργανισμοί κ.ά.) υποβάλλονται στον πρόεδρο τής ΚΔ, ο οποίος στερείται θεσμικού οργάνου διαχείρισης και αξιοποίησης τους. Στερείται Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας (ΣΕΑ),το οποίο περιλαμβάνει τμήμα στρατηγικών πληροφοριών και τμήμα στρατηγικής σχεδίασης.Το πρώτο  διαχειρίζεται τις  πληροφορίες και προβαίνει σε εκτίμηση τών κινδύνων για την εθνική ασφάλεια στη βάση της αξιολόγησης των απειλών κατά τού κράτους (riskassessment).To δεύτερο αξιοποιεί την εκτίμηση των απειλών,  επεξεργάζεται τρόπους αντιμετώπισης των και τούς υποβάλλει  στο ΣΕΑ, του οποίου προίσταται πάντα ο πρόεδρος ή πρωθυπουγός τού κράτους.   

Συμπερασματικά χρειαζόμαστε  ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας μας, προς ανακοπή της συνεχιζόμενης Τουρκικής επιθετικότητας.Είμαστε θύματα της Τουρκίας,γνωρίζουμε τους επεκτατικούς στόχους της και τις βάρβαρες μεθόδους της και δεν δικαιολογείται καμιά αδράνεια . Απαιτούνται επείγουσες αναθεωρήσεις στους τομείς τής στρατιωτικής ικανότητας τής ΚΔ (ενίσχυση  ΕΦ, αναζωογόνηση δόγματος ΕΑΧ), τής διπλωματικής ικανότητας της (εγκατάλειψη τής λύσης ΔΔΟ και υποστήριξη συνέχισης λειτουργίας τής ΚΔ ώς ενιαίο κράτος με εκσυχρονισμό του συντάγματος της , κατάργηση των εγγυήσεων, απομάκρυνση των ΤΔΚ και εποίκων) τής πληροφοριακής ικανότητας της (συγκρότηση ΣΕΑ, για την  αξιοποίηση των  πληροφοριών προς αντιμετώπιση των απειλών κατά της εθνικής ασφάλειας τής ΚΔ) και τής δυνατότητας της να παρεμποδίζει την είσοδο παράνομων μεταναστών στίς ελεύθερες περιοχές της Κύπρου ,που εξελίσσεται σε μείζον πρόβλημα εθνικής ασφάλειας (ταχεία ενίσχυση αυτής της δυνατότητας, όπως έπραξε με επιτυχία η Ελλάδα στον Έβρο και το Αιγαίο).

Στις επικείμενες προεδρικές εκλογές, το θέμα τής ενίσχυσης τής Εθνικής Ασφάλειας στην ημικατεχόμενη πατρίδα μας , πρέπει να αποτελεί βασικό κριτήριο επιλογής νέου προέδρου τής ΚΔ , αφού αυτό  σχετίζεται με την επιβίωση μας, που αντιμετωπίζει θανάσιμο κίνδυνο λόγω τής τουρκικής επιθετικότητας .

*αντιστράτηγος ε.α.