Ζητείται χώρος

Print Friendly, PDF & Email

του Μιχάλη Παπαδόπουλου

25 Νοε 2016

Χ. Έλληνας: Πρόβλημα με τα λιμάνια για τις γεωτρήσεις ΕΝΙ και TOTAL
Η λύση της πλωτής μονάδας υγροποίησης εμφανίζεται ως η πιο συμφέρουσα, για συντομότερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου της Κύπρου

Έντονο προβληματισμό για το θέμα που προέκυψε αναφορικά με τη δραστηριοποίηση των εταιρειών φυσικού αερίου στα κυπριακά λιμάνια εξέφρασε, σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ (Θάλεια Νεοφύτου), ο εμπειρογνώμονας σε θέματα φυσικού αερίου και πρώην Πρόεδρος της ΚΡΕΤΥΚ Χαράλαμπος Έλληνας.

Όπως ανέφερε, ακόμα και αν επιλυθεί το θέμα με την TOTAL στο λιμάνι Λεμεσού, πιθανώς να μην υπάρχει χώρος για ταυτόχρονη δραστηριοποίηση της ENI και άλλων εταιρειών που θα επιθυμούν να προχωρήσουν σε γεωτρήσεις μετά τον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεως.

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής της E-Cyprus Natural Hydrocarbons Company αναφέρθηκε, επίσης, στη λύση της πλωτής μονάδας υγροποίησης, ως την πιο συμφέρουσα λύση για συντομότερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου της Κύπρου, ύστερα και από εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας σε διάφορα κοιτάσματα ανά τον κόσμο.

Ο κ. Έλληνας, Senior Fellow του Atlantic Council, αναφέρθηκε και στις συζητήσεις που γίνονται από Τουρκία και Ισραήλ για δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ των δύο χωρών, σημειώνοντας ότι η Κύπρος δεν θα μπορούσε να σταματήσει έναν τέτοιο αγωγό να περάσει από την Αποκλειστική της Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ).

Περιορισμένος ο χώρος
Ο κ. Έλληνας εξέφρασε την ελπίδα, σύντομα, αυτήν την εβδομάδα, ίσως και στις αρχές της επόμενης, να επιλυθεί το πρόβλημα που προέκυψε με τη δραστηριοποίηση της εταιρείας φυσικού αερίου TOTAL στο λιμάνι Λεμεσού, ώστε να μπορέσει ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός να προχωρήσει κανονικά με τη γεώτρηση στο τεμάχιο «11» τον Απρίλιο του 2017.

Όπως ανέφερε, η TOTAL δεν μπορεί να υπογράψει συμβόλαια για γεώτρηση, αν δεν λυθούν όλα τα προβλήματα, αφού το τρυπάνι στοιχίζει ένα εκατομμύριο δολάρια την ημέρα. Σε περίπτωση, είπε, που υπογράψουν συμβόλαιο και τα πράγματα δεν πάνε καλά και υπάρχει καθυστέρηση ενός μήνα, 30 εκ. δολάρια πάνε στον αέρα. Για τον λόγο αυτόν, είπε, δεν υπογράφουν συμβόλαια για τη γεώτρηση, αφού θέλουν πρώτα όλα να είναι ξεκάθαρα για τη δραστηριοποίησή τους στο λιμάνι Λεμεσού, μετά το πρόβλημα που προέκυψε με τη διαχειρίστρια εταιρεία DP WORLD.

Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Έλληνας, υπάρχει και ένα δεύτερο πρόβλημα, αφού ο χώρος στο λιμάνι Λεμεσού -απ’ ό,τι λένε οι εταιρείες ΕΝΙ, Noble και TOTAL- είναι περιορισμένος. Πρόσθεσε ότι, αν βρεθεί λύση με το θέμα της TOTAL και η εταιρεία έχει επιτυχία στο «11», τότε έχει προγραμματισμό να προχωρήσει και με άλλες γεωτρήσεις, ίσως με τέσσερεις, που σημαίνει ότι για μια περίοδο, μέχρι το 2018 ενδεχομένως, αυτό το λιμάνι να είναι κλειστό από την TOTAL.

Μόνιμη λύση
Διερωτήθηκε, ταυτόχρονα, πού θα πάει η ΕΝΙ σε αυτή την περίπτωση, η οποία προγραμματίζει να αρχίσει γεωτρήσεις πριν από το τέλος του 2017. Η ΕΝΙ ήδη διατηρεί τη βάση της στη Λάρνακα, ωστόσο, μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Λάρνακας, δεν μπορεί να δραστηριοποιείται πλέον από το συγκεκριμένο λιμάνι.

«Πρέπει να βρεθεί μια λύση, όχι μόνο προσωρινή, όπως βρέθηκε τώρα, πρέπει να βρούμε μια μόνιμη λύση», υπέδειξε ο κ. Έλληνας.

Αν η ΕΝΙ, σημείωσε, έχει επιτυχία στον τρίτο γύρο αδειοδότησης, που αναμένεται να έχει, αφού διεκδικεί και τα τρία τεμάχια, οι σχεδιασμοί της θα είναι να συνδυάσει τις γεωτρήσεις στο νέο τεμάχιο με τις γεωτρήσεις που θα κάνει στα 2, 3 και 9. Το ίδιο πρόβλημα, πρόσθεσε, θα προκύψει και με τις άλλες εταιρείες που θα αδειοδοτηθούν μετά τον τρίτο γύρο.

«Θέλουμε μια λύση, θέλουμε να προχωρήσουν αυτά τα έργα, θέλουμε ένα λιμάνι που μπορεί να εξυπηρετήσει αυτές τις εταιρείες. Αυτές οι εταιρείες ήρθαν εδώ για να κάνουν γεωτρήσεις που θέλουμε εμείς να κάνουν, θέλουμε το φυσικό αέριο. Είναι υποχρέωση δική μας να βρούμε τη λύση. Όχι να βλέπουμε τις εταιρείες να μας βάζουν κάτω από πίεση», σημείωσε.

Πλωτή μονάδα υγροποίησης
Ερωτηθείς για το ποια θα ήταν η πιο οικονομικά βιώσιμη λύση για την Κύπρο για συντομότερη αξιοποίηση του φυσικού της αερίου, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι που συνηγορούν υπέρ της πλωτής μονάδας υγροποίησης αυτήν τη στιγμή.

Όπως είπε, έχουν γίνει κάποια έργα με αυτή την τεχνολογία, ένα από την PETROLAS σε ένα κοίτασμα φυσικού αερίου κοντά στο Σαραουάκ (Μαλαισία), όπου άρχισε η παραγωγή. Το δεύτερο, σημείωσε, έγινε από την ENI σε ένα κοίτασμα φυσικού αερίου που λέγεται «Κόραλ» στη Μοζαμβίκη, πολύ παρόμοιο με την «Αφροδίτη», μεγέθους 5 τρισ. κυβ. ποδών, που βρίσκεται περίπου 80 χιλ. από την ξηρά, κι έχουν προχωρήσει στην εκμετάλλευση αυτού του έργου με πλωτή μονάδα υγροποίησης.

Οι σχεδιασμοί, εξήγησε, έχουν γίνει και η BP έχει αγοράσει όλο το υγροποιημένο φυσικό αέριο και έχουν υπογράψει συμβόλαια αγοράς. Η ΕΝΙ, πρόσθεσε, αυτόν τον μήνα είχε πάρει απόφαση να προχωρήσει με το έργο και περιμένει έγκριση από τους συνεταίρους της, κάτι που αναμένεται να γίνει σύντομα, ώστε να υπάρξει η τελική επενδυτική απόφαση.

Όταν αυτό γίνει, ακόμα και με τις τιμές φυσικού αερίου που ισχύουν παγκόσμια τώρα, αυτό το έργο είναι οικονομικά βιώσιμο.
«Που σημαίνει, πια, ότι αυτή η τεχνολογία δεν είναι πια μια νέα τεχνολογία, έχει εφαρμοστεί», σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι αν και η Κύπρος μπορούσε να προχωρήσει και αυτή με πλωτές μονάδες υγροποίησης θα υπήρχε πιθανότητα να ήταν οικονομικά βιώσιμες.

Έχει την τεχνολογία η TOTAL
«Πιστεύω ότι η εταιρεία που μπορεί να κοιτάξει αυτό το θέμα σοβαρά είναι η TOTAL», επεσήμανε, εκτιμώντας πως, αν η TOTAL κάνει τη γεώτρηση τον ερχόμενο Απρίλιο και δεδομένου ότι υπάρχουν καλές πιθανότητες επιτυχίας για ένα μικρό κοίτασμα στο «11», που, όπως λένε, είναι ίσως παρομοίου μεγέθους με το «Αφροδίτη», τότε μια μέθοδος εξαγωγής είναι η πλωτή μονάδα υγροποίησης.

«Η TOTAL έχει την τεχνολογία, είναι ήδη προετοιμασμένη και έχει την οικονομική ευχέρεια να προχωρήσει με το έργο, δεν χρειάζεται βοήθεια από κανέναν», ανέφερε ο κ. Έλληνας. Με αυτόν τον τρόπο, είπε, το φυσικό αέριο θα βγει άμεσα, αφού δεν χρειάζεται να περάσει από άλλες χώρες.

«Είναι μια πλωτή μονάδα που μπαίνει πάνω από το κοίτασμα, κάνει την παραγωγή, κάνει την υγροποίηση στην ίδια μονάδα, έρχονται τα πλοία το παίρνουν και το πάνε όπου θέλουν να πάει, χωρίς να χρειάζεται την άδεια κανενός, είναι κάτω από τον έλεγχο της TOTAL και της Κύπρου», εξήγησε.

Πρόσθεσε ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες της Κύπρου.
Την ίδια ώρα, ανέφερε, υπάρχει και η επιλογή για συμπιεσμένο φυσικό αέριο, η οποία δεν έχει ακόμα εξεταστεί καθόλου.

O αγωγός Τουρκίας – Ισραήλ
Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Έλληνας εξέφρασε την άποψη ότι η εντατικοποίηση των προσπαθειών για επίλυση του Κυπριακού δεν συνδέεται με τις εξελίξεις στο φυσικό αέριο, και ιδιαίτερα με τις προσπάθειες δημιουργίας αγωγού για μεταφορά φυσικού αερίου από το Ισραήλ στην Τουρκία.

«Αν πράγματι το Ισραήλ θέλει να προχωρήσει με αγωγό στην Τουρκία και η Τουρκία θέλει να αγοράσει το φυσικό αέριο -και το λέω, διότι υπάρχουν και διάφοροι ενδοιασμοί εδώ- τότε η Κύπρος δεν μπορεί να σταματήσει τον αγωγό. Με λύση ή χωρίς λύση, ο αγωγός θα γίνει», είπε ο κ. Έλληνας, προσθέτοντας ότι υπάρχουν διεθνείς συμφωνίες, όπως η UNCLOS, που είναι ο νόμος των θαλασσών, ο οποίος αναφέρει πως η χώρα από την οποία περνά ένας αγωγός δεν μπορεί να σταματήσει τον αγωγό. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να προβάλει ενστάσεις για περιβαλλοντικά θέματα, από πού θα περάσει ο αγωγός, αλλά και με αυτές τις ενστάσεις μέχρις ενός σημείου.

«Έτσι, δεν μπορούμε να το σταματήσουμε αυτό το έργο. Θα προχωρήσει. Αν βρεθεί λύση, θα προχωρήσει, αν δεν βρεθεί λύση, πάλι μπορεί να προχωρήσει», ανέφερε.

Σημείωσε, ακόμα, ότι ο αγωγός Ισραήλ – Τουρκίας δεν θα γίνει από χώρες, αλλά από τουρκικές εταιρείες. Η Noble και η Delek, επεσήμανε, θέλουν να πωλήσουν το φυσικό αέριο στην πλατφόρμα. Από την πλατφόρμα, πρόσθεσε, ο αγωγός θα χτιστεί από τουρκικές εταιρείες και θα ανήκει σε τουρκικές εταιρείες, όχι στο Ισραήλ, όχι στη Noble.

Ο κ. Έλληνας είπε, επίσης, ότι παρ’ όλο που το Ισραήλ λέει πως προσπαθεί να κάνει πωλήσεις στην Αίγυπτο και με αγωγό από το Ισραήλ μέσω Κύπρου στην Ελλάδα (ο κ. Έλληνας χαρακτήρισε τον τελευταίο αγωγό-όνειρο), κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, εκτός αν ανέβουν σημαντικά οι τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, κάτι που δεν υπολογίζεται να γίνει.

Ο γ’ γύρος αδειοδοτήσεως
Ερωτηθείς για τον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεως στην κυπριακή ΑΟΖ, τα αποτελέσματα του οποίου αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι υπήρξε καλή ανταπόκριση από πολύ δυνατές εταιρείες.

«Έχουμε τις ENI και TOTAL που είναι εδώ και θέλουν να συνεχίσουν και μάλιστα στο ‘6’, που είναι το δύσκολο, είναι η μόνη προσφορά που έχουμε και είναι σε συνεργασία ENI και TOTAL, που είναι δυνατή συνεργασία», ανέφερε.

Στο «10», πρόσθεσε, που υπάρχουν οι πιο μεγάλες προοπτικές, υπάρχουν επίσης και οι εταιρείες Exxon Mobil με την QP από το Κατάρ και τη Statoil.

Πηγή:http://www.sigmalive.com/simerini/business/382619/ziteitai-xoros

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.